Idag hände det igen, det som hänt så många gånger förut. ATG fick problem och stod helt still i 1,5 timme precis när V75 skulle till att starta. 20 minuter före första start segade allt ihop och så gick det inte att spela.
V75-1 släpptes iväg, och inte heller tills dess att V5 skulle börja hade man fixat det. ATG tappade 15-20 miljoner i omsättning på detta. Många som inte fick in sina spel var väldigt arga. Argast var kanske andelskrängarna som har att ta hand om besvikna kunder utan en krona i provision. Kanske handlade det om 25 000 sålda andelar, eller rent av 50 000 andelar, som inte hann lämnas in, utan som nu återbetalas. ATG ser säkert i sina system vad stoppet orsakade.
Många ansåg att ATG skulle försöka få banan att hålla på starten, men hästarna var ju redan värmda och utselade. Och ingen visste om det handlade om en kvart, en timme eller ännu mer tid. Av erfarenhet vet vi ju att när ATG får problem tar det ofta sin rundliga tid innan allt är omstartat och synkat. Jag tycker det var helt rätt att släppa iväg tävlingarna för att slippa kraftiga förseningar och slippa stressade aktiva som skall vara någon annanstans och tävla i morgon. Det kan ju dessutom vara kul för de som ändå fick in sina spel om de hinner titta på tävlingarna innan Mellofinalen och andra kvällsaktiviteter.
Dagens haveri kostade kanske fem nettomiljoner för ATG vad gäller spelnetto efter skatt. Det är dubbelt upp mot dagens prispengar. Utöver det kostar det ATG löner för jourpersonal, och ännu en massa timmar att lägga på att försöka se till att det inte upprepas. Jag utgår från att alla de andelssäljare som inte kunde lämna in sina spel på ett eller annat sätt kommer kompenseras, och så har man en massa förbannade kunder som kräkts sin galla över kundtjänsten som också behöver tas omhand. På ren svenska kostar ett sådant här haveri skitmycket pengar. Pengar som travet inte har.
Rickard Hansson har i en utmärkt serie artiklar intervjuat ett antal av ATG:s styrelsemedlemmar. Det har gett mycket insikt i hur de arbetar i styrelsen. Jag tror inte en enda mening där har handlat om driftsäkerhet och datasystem. Istället har det handlat om ekonomiska realiteter, om regulatoriska åtgärder, om redovisning och vad man skall betala i skatt. Inte om IT-system. Den kompetens man har på området i styrelsen är två arbetstagarrepresentanter som dock är suppleanter. Tveksamt om någon annan där skulle kunna skriva ett par rader kod och få det att fungera.
Därför borde ST skaffa sig den här kompetensen. Det är lika viktigt som avel, juridik, antidoping, arenor, ekonomi, moms, skatter och mycket annat där man gärna knyter till sig relevant kompetens. Någon eller några människor som kan ställa relevanta frågor till ATG, som kan förklara det för ST:s styrelse och tjänstemän och som kan hjälpa sporten att formulera relevanta krav att driva i styrelsen. Haverier kostar varje gång en massa miljoner i form av minskade intäkter, höga utgifter och förlorat anseende. Det är på tiden att sporten börjar ta det här på det allvar som det förtjänar.