På sociala medier rasar debatten vidare om Solvallas priser för att gå dit och ha trevligt. Det är inträde, det är dyr mat och ännu dyrare dricka. Det ligger där det ligger och kräver taxiresa om ingen i sällskapet kör. På V75-finalerna den 25:e Mars skyltar med med Bratwurst och potatissallad för 315kr. Entré ingår, men inte så mycket som en Ramlösa till maten. Det kostar extra. Mariestads öl för 105kr kanske…?
I veckan körde Åby Superonsdag. Mat och dryck för bra preinflationspriser. Nästan 1000 personer nappade, varav mer än hälften var helt nya besökare som fick stallbacksvisning och introduktion till travtävlingar och spelet. Kanske gick inte Åby plus på kvällen, men för pengen fick man chansen att öka publiken i framtiden.
Om travet skall vara en folksport fungerar det inte att det bara är en klick miljardärer med varsitt välfyllt stall av fint stammade hästar. Det kommer inte snackas om det vid fikabordet. Det kommer vara aptråkigt att spela på. Det kommer inte bli någon utveckling av en liten kärna. Det är inte bara nya hästägare som hittas i publiken. Där hittas också kommande skötare, lärlingar, tränare, uppfödare och funktionärer. Där hittas blivande sponsorer, spelare och inte minst människor som kan locka andra in i sporten genom att vara dess ambassadör.
Travsporten har de senaste decennierna lagt ohyggligt många miljoner, flera hundratals miljoner, på att lura allt och alla, inkl sig själva, med helt felaktiga publiksiffror. Det har gjort att nästan allt man gjort för att locka publik har gjorts helt i blindo, utan någon som helst möjlighet till uppföljning då alla siffror hela tiden varit generaliserade uppskattningar, medvetet uppblåsta och där varenda körande kusk har räknats som publik.
Man har jagat välbeställda människor och inte ansett att det finns pengar att göra på den fattigare halvan av befolkningen. Rimligt prissatt enkel mat har avvecklats till förmån för moderna menyer med höga priser. Missförstå mig rätt, travbanor kan i längden inte servera billig mat. Få tävlingsdagar och ytterst ojämnt intresse kommer göra att mat på travbanor kommer kosta mer än på kvarterskrogen. Men måste man göra den orimligt dyr?
Är det så fel med fläskfilémedaljonger, potatisgratäng och lite pepprig sås för 179kr? Lite vanlig sallad med fullt normala grönsaker till. Kanske en toast till förrätt med kryddsmör och lite fetaostkräm med oliver och rödlök samt lite pesto på det? Och en vanlig glasskula med fruktig sås till dessert? Enkel festmat som kan hålla priset nere.
Och för den publik som inte sitter på restaurangen behöver det också finnas något vettigt. Korv kommer man långt med. Låt travskolan, idrottsföreningar och skolklasser kränga korv. 15 spänn för en korv med bröd ger en tia i vinst till den som säljer. 15 spänn för en dricka ger en tia till. Kanelbulle eller en skiva hembakt sockerkaka med en kopp kaffe för 20 spänn ger 15 spänn till klubbkassan. Utöver att göra dessa ständigt penningbehövande föreningar och andra en tjänst så lär ju de också vara reklambärare som säger till släkt, vänner och grannar att de finns på travbanan.
Och några gånger om året, släng upp en buffé med taco, korv, pizza eller liknande för 99kr och låt alla ha råd med restaurangbesök de gångerna i alla fall. För om folk skall komma till travbanan måste många komma dit så man får det där surret där. Totoluckorna får vi inte tillbaka, men surret borde vi sukta efter. Folk som går runt och hälsar på allt och alla, som slår sig i slang med okända mellan loppen, som berättar historier från närtid och dåtid, som har hört stalltips, som bara vill skryta om spelet på sjuoddsaren i förra loppet eller få ut lite frustration över spiken som inte hann fram. Det krävs många människor för det.
För att det skall bli många människor, som delar olika upplevelser, måste det finnas plats för alla.
Travbanornas krögare måste förstå att man får sex stora burkar öl för under hundralappen på Systembolaget. Att en hemkörd familjepizza för 3-4 personer kostar mindre än en av deras varmrätter, och man får rätt mycket snacks för priset av en förrätt. Det går så klart inte att konkurrera, men det går förbanne mig att göra priset för att uppleva travet på plats mindre, så det lockar fler och ökar värdet att vara på plats.