Viroid 2025 – mot framtiden Del 6

När spelutredningen som ligger till grund för det licenssystem som snart blir sjösatt presenterades, fick utredaren frågor om det här med marknadsavgift för spel på hästar. Han var då rätt tydlig med att han ansåg att travet hade väl så goda möjligheter att få betalt av andra spelbolag med sina rättigheter till ljud och bild, samt sina arenor som man ägde själv och kunde kontrollera. Utöver det ett befintligt spelbolag med en utomordentligt stark marknadsposition, inarbetade varumärken, uppbyggt ombudsnät etc.

Men travet nöjde sig inte med det, eller om man inte litade till sin förmåga att kommersialisera sig på ett annat sätt än man dittills hade gjort. Därför tryckte man på ordentligt om det man kallade för hästsportens finansiering. Och staten lyssnade, stoppade in detta i ännu en utredning, men passade också på att behålla kontrollen över ATG tills denna fråga var löst. Det krävdes rätt mycket självbehärksning i vissa rum i Silvergrisen den dagen det offentliggjordes.

Om man ändå skall försöka se på det här med positiva ögon så har travet här fått en sällan skådad chans att ändå göra ett försök att sälja sin sport mot spelintäkter. Blir det fel, så kommer utredningen rätta till det. Då har man visat att det inte fungerar i praktisk handling.

Vad är det då man har? Dels naturligtvis rätten till ljud och bild. Folk som spelar vill se hästarna. Spelbolagen vet om att när de har egna livesändningar av sport så spelar deras kunder. Jag tror ändå att man lite grann överdrivit värdet av dessa rättigheter. Trav är inte som de stora publiksporterna, en titt på tittarsiffrorna i TV4:s kanaler genom åren visar att travet får stryk av t.ex. hockey och fotboll, men också en hel del annan sport där produktionen är bra och proffsig.

Det finns dessutom redan en inarbetad kanal för att se och spela på hästar. Skall man verkligen kunna nå kunderna krävs det mera. Närvaro på banorna t.ex. Träffa kunderna, visa på alternativ, skapa relationer med kunderna och synas med reklamskyltar och liknande. Bit för bit gräva sig in i medvetandet. Trots att så mycket av spelet har flyttat ut på nätet är det fortfarande viktigt att ibland träffa sina kunder.

Det är ju dock inte nog med det. Man vill nog ha ett ”eget” spel också. En identitet. Men propositionerna, ordningen på hur loppen körs, starttider etc är i dagsläget extremt anpassade för ATG:s spelmeny. Det måste kunna gå att få något inflytande även över detta om man skall lyckas.

Här finns också den där tanken som ATG och ST bestämt skrikit nej till, redan innan man ens hunnit formulera klart meningen. Den om att fler bolag än ATG skall erbjuda sina kunder V75 och andra streckspel, i samma pott som ATG.

Det kan ju låta dumt att bjuda in andra spelbolag till guldkalven, men jag har som de flesta andra begåvats med två öron och en mun. Med det tror jag att gud menade att jag borde lyssna dubbelt så mycket som jag pratar. Lyssna på vad bolagen är beredda att betala för att få sälja V75 till sina kunder. Fundera över vad marknadsföring kostar idag för ATG. Jag vill påstå att den sista miljonen omsättning är ganska dyr. Det kanske blir billigare att låta någon annan jaga den. Jag ser också utveckling mot andra länder som en möjlighet tillsammans med andra bolag.

Det behöver inte vara någon dålig deal att jobba med gemensamma potter. Att ATG istället har valt konfrontationens väg där de skall erbjuda sportspel och kasino är annars rätt så symptomatiskt. Skattelättnaden man får landar i en satsning på att ATG:s spelare skall satsa pengar på andra sportresultat än trav och galopp. Det betraktas som en säkrare väg framåt än att försöka bygga en solid finansiell grund med gemensamt travspel.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.