Viroid 2025 – mot framtiden Del 4

Transparens har rätt så länge varit ett sådant där modeord som alla vill använda. Att det hållit så länge tyder på att det troligen är något vi uppskattar. Att det fortfarande har effekt tyder på att det inte är så förbaskat lätt att uppnå någon transparens som upplevs på det sättet av både avsändare och mottagare. Nästan alla tvister som uppstår beror på att transparensen varit rätt så dålig. Att en part spelat under täcket om saker och ting och haft för avsikt att dölja något.

Det går nästan inte en enda speldag utan att man på sociala medier eller i spelbutiken konfronteras med olika konspirationsteorier om spelet. Folk som spelar får för sig en massa saker som skulle kunna förklara varför de inte vinner, istället för att inse att de inte är tillräckligt skickliga. En del är obotliga, en del går det att förklara för med hjälp av lite enkel matematik.

Men en del vilda spekulationer är det svårare att berätta om, om man inte har ett närmast sjukligt intresse av att jaga siffror och statistik runt ATG:s spel. ATG kallar en hel del för ”affärshemligheter” och ler lite hemlighetsfullt i tron om att de sitter på verkligt heta siffror som ger dem en enorm fördel på den nya spelmarknaden.

Så är det inte.

ATG skulle, utan att lida särskilt hårt på spelmarknaden, kunna jobba mycket mer transparent. Med anonymiserade uppgifter om kontoinnehavare skulle de utan problem kunna publicera rådata för varenda pott de har. Hur många är det egentligen som spelar en lax på vinnarspelet? Hur många spelar 20 kronor plats? Är det bara flextrio som spelas på breddtravet? Hur är det egentligen med V75, är det många kuponger som är på mer än 10 000 rader? Är det många som spelar en enkelrad x 1000? Spikar stora kuponger samma hästar som de som har mindre kuponger? De som lämnar in sist, vinner de mer? Hur mycker spelas egentligen på Harry Boy? Hur är det med andelssystemen inom Tillsammans? Och reducerade system, hur många är det som spelar sådana egentligen?

Som spelare i en pott där man bara spelar mot andra spelare borde man ha rätt att få veta vad det är man ställs emot. ATG skulle glatt kunna visa, med ett brett och ärligt leende, att vi har ingenting att dölja. Alla våra pottspel redovisar vi så öppet som är möjligt. Och vad skulle andra spelbolag med denna data till? De saknar ju massan av spel för att kunna prestera något.

Jag är ganska säker på att om spelbrasnchen i stort vill förbättra sitt rykte så är öppenhet och transparens vägen att gå. Genom att öppet visa vad man gör är det lättare att försvara sig när kraven på regleringar och förbud kommer. Det ligger inte i debatten nu, men låter det gå ett år eller två med de nya licenserna och man kommer att börja se motioner, remisser, debattartiklar och rapporter som pekar på att spelet skall regleras mycket hårdare. Då vill det till att man kan visa på vad man håller på med, att det man gör ger mer samhällsnytta än det ger skada. Jag kan inte tänka mig att någon enda politiker då går på något mumbo om ”röda spelprodukter”.

3 tankar på “Viroid 2025 – mot framtiden Del 4”

  1. Som konkurrerande spelbolag skulle jag tycka det var mumma att få svaren på flera av de frågor du nämner, så håller inte med om att ATG borde lämna ut sådan info.
    Sedan tycker jag att man måste fastställa vad man menar med transparens i den bransch man vill förbättra. Hur ska exvis ATG/spelbolag vara transparenta, hur ska en travtränare vara transparent, ST osv. Utöver sådant som är tvingande, menar jag då.
    Ställer mig frågande till påståendet att nästan alla tvister beror på ”att ena parten spelat under täcket och haft för avsikt att dölja något”. Kan ju finnas många andra orsaker till att tvister uppstår, så det var väl ändå en sanning med modifikation.

    • Som spelare kräver jag att det är en transparent redovisning när jag spelar mot andra spelare och inte mot ett bolag. Jag vill veta vad det är jag spelar emot. Vad andra spelbolag gör med informationen är inte intressant för mig som kund.
      Transparens är precis vad det låter som. Jag längtar verkligen till den dag en tränare öppet säger att ”Jag får x% av leverantörerna av grimmor och täcken när jag säljer dem vidare till er. Jag får y% av hovslagaren och z% av veterinären. Jag har 40 öre rabatt på dieseln jag tankar på macken, och 15% rabatt på hotellrum när vi måste sova över.” Jag tror de allra flesta hästägare skulle acceptera det, till och med välkomna att man fick reda på vad som gäller. Till syvende og sidst skall ju verksamheten gå runt.

      Det finns naturligtvis andra anledningar till att tvister uppstår, men oftast anser den ene att det spelats under täcket. Man har antagit något i brist på besked om hur det verkligen är, och när det sedan uppdagats att man haft fel känner man sig sviken.

      • Själv tycker jag inte det är så självklart vad som menas med transparens. Redovisning av en tränares rabatter från olika håll ger ju en extremt missvisande bild utan samtidig redovisning av övergripande kostnader som aldrig faktureras och som ägarna inte heller vet något om. Du kan ju inte dra några korrekta slutsatser överhuvudtaget om du bara vet vilka rabatter tränaren får. Klart det då blir debatter om hur ägarna blir bedrägligt skinnade medan tränarna sitter på terassen och käkar beluga, och det är väl onödigt.

        Sedan tycker jag det är stor skillnad på situationen där en tränare får rabatter pga mängdköp, kontakter etc, jmf med en som slår på extra på en leverantörs ordinarie pris, det sistnämnda anser jag är att ”sälja vidare” som du säger. Rabatter innebär däremot att kunden betalar samma pris som om hen gjort inköpet själv = inte en kostnad för ägaren.

        Med det sagt önskar jag dig God Jul och Gott Nytt År!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.