Travfabriken Solvalla


Solvalla har strax under 100 tävlingsdagar under 2015.

42 av dem är V86, 36 är V65, 12 är V75. Några breddloppsdagar och lunchtrav under sommaren är det också.Naturligtvis finns en del sportsliga höjdpunkter i Solvallas tävlingsprogram. Elitloppet, Jubileumspokalen, Kriteriet och Solvalla Grand Prix är det jag främst tänker på. Det finns en hel del lopp utöver det som körts i många decennier och som fortfarande går av stapeln på Solvalla, men det drunknar i det andra.

De flesta av Solvallas V86-omgångar på onsdagarna är numera delade. Fokus är på spelet, inte sporten. Det är svårt att locka ut publiken till vinnarcikeln för att hylla en vinnare när provstaterna till nästa lopp på en annan bana vevas på intern-TV. Av V75 är det sex som ligger på lördagar, kunde varit fem om annandag jul inte varit en lördag i år.

Min svärfar var präst, och han berättade att internt i kyrkan så brukar Skogskyrkogården kallas för ”begravningsfabriken”. Trots fyra kapell att förrätta begravningsakter i så var det lite löpande band där med en begravning per timme i varje kapell. Allt har minutpassning och det blir lätt lite slentrian när det maskineriet måste mala på.

På samma sätt har Solvalla blivit en travfabrik. Där skall bara avgöras travlopp ungefär 2 gånger i veckan. Om det är ett anrikt lopp med fina pokaler, eller ett sponsorlopp med presentkort på svetspinnar, märks inte så mycket. Det är ju V86-8, DD-2, V3-3, Trio med fetodds, sexan är struken och tvåan är favorit.

Jag tror att Solvalla åter behöver bli en nationalarena. En bana där det är fint att vinna lopp, där en seger på Solvalla innebär status eftersom man vet att där är det lite hårdare motstånd. Jag tror att travet skulle må bra av en fast punkt varje onsdag där det alltid är tävlingar på Solvalla. En dag där galoppen tar hand om lunchtravet, så det finns tid att åka till Solvalla, titta på hästar, utbildas och informeras, sammanträda eller bara ta ett snack kollegor emellan. Och så kör man tävlingar på kvällen med fina prispengar och hög klass på startfälten.

Jag tror Solvalla är beredda att lägga bort rätt många tävlingsdagar om de bara kan få sin status och sina exklusiva onsdagar tillbaka. Jag tror att även våra regionala nav skulle må bra av att ha egna dagar istället för det nu ganska uppslplittrade tävlingsprogrammet. Och ja, V86 kan med fördel bantas ned ett par lopp, då kortar man ned tiden utan stress.

Det skulle ju också få fördelen att Solvallatränare behöver ut mer till banorna runt om med sina hästar som inte rikigt hävdar sig i den höga konkurrensen. Det var alltid spännande för blott några decennier sedan när Stig H kom med ett gäng hästar till Mantorp. Hur skulle de hävda sig där? Idag kommer Stig H och de andra med hästar till Mantorp när det är bättre prispengar där än på Solvalla för sina hästar att tjäna, och så är det ofta.

Om man inte gör Solvalla till en nationalarena igen, så bör man nog överväga att istället lägga ned den. Marken är värd stora pengar, och för en travfabrik som får mer och mer likheter med det virtuella travet för varje år som går, behövs ingen stor centralt belägen arena. En ganska modest avkastning på de pengar som Solvalla är värt vid en försäljning skulle kunna dubbla prispengarna som Stockholms travsällskap idag delar ut. Och utan en stor dyr anläggning att betala driften för skulle det kunna bli riktigt mycket pengar att köra om i travfabriken.

5 reaktioner på ”Travfabriken Solvalla

  1. Intressant inlägg, undrar hur många dom håller med dig!
    Frågan är nu, i vilket forum kan en dialog kring dessa ideer föras, utan att i förväg döma ut resultatet?

  2. Oerhört välskrivet och balanserat. Det är nog den klassiska 80/20 regeln som gäller. Skriften har säkert medhåll av 80 % av de som sysslar med trav. Nästan lika säkert är att skriften har mothugg av etablissemanget med 80 %. Vi människor har ofta en tendens, att med alltför många år på posten, skapa en för uppdraget icke sund relation. Sitter man dessutom på för många stolar och byggt upp en form av kamratskap mot/med sin motpart, försvåras uppdragets grundtanke och den personliga objektiviteten. Ett lysande exempel är den hemska Estoniatransporten.

    Sportens trovärdighet besväras dessutom av att personer, som är med sporten personifierade, blir avlönade av ATG/Kanal 75 och samtidigt uttalar/skriver om personer som kritiskt granskar sporten och dess utveckling. Har man dessutom uppdrag som berör sporten och är på något sätt avlönad av ATG, kan lämpligheten med all rätt ifrågasättas. Lojaliteten mot den egna bekvämligheten och plånboken är alltför vanlig och vi måste hjälpa varandra så vi inte riskerar att hamna i sådana intressekonflikter. Tydliga regler om vilka stolar och uppdrag som inte är förenliga inom travet måste lyftas fram och vid minsta tveksamhet är det bättre att avstå än att misstankar skall uppstå.

  3. Det etablerade travetablissemanget ifrågasätts från alla håll. Spelarna förlorar alltmer sitt förtroende för spelbolaget. ST visar en tydlig oförmåga att styra upp spelbolaget. ST ägs i sin tur av travsällskapen, som på många håll – och absolut inom Stockholms Travsällskap – består av ett åldrande släkte före detta aktiva utan framtidsvisioner. Vad svensk travsport behöver är ett antal livsdugliga travsällskap som gör kulturrevolution. Världen förändrats ständigt, så och spelvärlden. Det svenska spelmonopolet är hopplöst omodernt. På samma sätt som spelmonopolet är svenska travetablissemanget hopplöst över, men vägrar inse det. Det bästa som kunde hända är att de som suttit för länge på sina poster tackar för sig. Om inte annat så för sin egen skull.

  4. Jag tror att de som måste protestera och ha dialogen med ST är travsällskapen. Jag vet flera sällskap förutom Solvallas som borde vara mycket mindre medgörliga än idag och bråka högljutt. Som det nu ser ut står alla med mössan i hand och tackar för vad man får sig tilldelat. Man accepterar fördelningen av tävlingsdagar och utportionerandet av prismedel relaterat till vilka sorts dagar man har. Det här styr sedan tävlingsverksamheten till en rätt så mediokert jämn ”smet” med likadana propositioner och prisskalor.

  5. Vänskapskorruptionen och svågerpolitiken har gått arm i arm inom svensk monopol oavsett form, inte minst inom politiska tillsättningar världen runt. Att ATG/ST liksom Svenska Spel inte särskiljer sig är naturligt, om än inte önskvärt.

    Det finns allt fler banor som så sakteliga inser sitt eget bästa inte nödvändigtvis är att sitta still i båten och låta ATG i allt högre grad avfolka banorna, med ST goda vilja.

    Färjestad utmärker sig i allt större grad såsom en bana som försöker kommunicera med spelarna, och flertalet gånger berättat sin syn på de pamflotter(mitt ord för fet propaganda) som produceras av kanal75.

    När transparens blir taget på allvar, så kan förhoppningsvis också en förbättring ske för hästsportens fromma.

Lämna en kommentar