Solvallas kräftgång

Pausar serien ”Om jag vore kung…” en dag för att delge lite ”arkeologiska siffror” om Solvalla.

Jag roade mig med att bläddra tillbaka i ST:s resultat så långt man kunde komma, till 1995. (Varför sparas inte äldre data?). På den tiden körde Solvalla tre spelformer förutom vinnare och plats på Onsdagar. Det var V5, det var Dagens Dubbel och så var det V3.

Totalomsättningen onsdagen den 20:e September 1995 var 34,7Mkr. Totalomsättningen igår på Solvalla med tvilling, trio, V86, V5, DD och V3 samt direktsändning i TV och ATG Live var 30,5Mkr. Tyvärr fanns inte publiksiffran kvar på ST:s sida, men eftersom jag själv gick mycket på Solvalla på den tiden minns jag att det sällan var mindre än 5.000 personer där en onsdag. Publik som åt och drack gott, köpte program och betalade entré.

20/9-2000 var omsättningen 35,4Mkr
21/9-2005 var omsättningen 29,0Mkr
22/9-2010 var omsättningen 33,1Mkr

Det har inte hänt så mycket över tid, med andra ord.

För 20 år sedan var Solvalla en grundpelare i svensk travsport. Man tjänade pengar på sin anläggning som vecka efter vecka fylldes med publik. Idag är det inte så. Solvallas betyder fortfarande mycket för svensk travsport, men deras onsdagstävlingar står och stampar. Publiken har nästan utplånats och de byggnader som fylldes av en stor publik är idag tomma kolosser som kostar pengar. Även andra banor med stora anläggningar har problem med att de kostar mer än de drar in. Därtill finns ett enormt renoveringsbehov som man skjuter framför sig, men det börjar på allt fler ställen synas att det är slitet och nött.

Det har lagts väldigt mycket resurser på att utveckla spelet på Solvallas onsdagar. Efter V5 följde V54, som blev V64, som blev V65, som blev V86 och som nu är V86 Xpress under stora delar av året (säsongspremiär nästa vecka).  Det står ändå och stampar på samma ställe som förut. (I siffrorna ser det ut som att de två Xpress-banorna tillsammans omsätter mycket, men det beror på att hela omsättningen från gemensamma spelformer som V86 och DD räknas in i bägges spelsiffror).

Det här är en av anledningarna till att den nya omsättning som ATG hittat på andra håll inte resulterat i ökning av prispengar. Istället har en del av pengarna använts i hopplösa försök att lyfta Solvallas omsättning med marknadsföring och TV-sändningar.

Det är säkert sant att det utan alla dessa insatser och nya spelformer skulle sett ännu värre ut. Jag tycker ändå inte att arbetet med Solvallas onsdagar på något sätt får godkänt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.