Om fula fiskar i grumliga vatten

Idag vill jag skriva lite om marknadsföringen av spel och spelrelaterade produkter. Att de svenska konsumenterna ledsnat på att leva i ett samhälle där spelreklamen tar mer plats än i Las Vegas står väl klart för alla, men det finns en hel del andra fiskar som stundtals simmar i smågrumliga vatten. De är alla en del av denna massiva marknadsföring som sker runt spelet.

ATG har via sin Tillsammans med andelsspel där spelarna betalar en provision för att få ett experttips skapat en alldeles egen kategori av provisionsavlönade marknadsförare. Dessa andelsspel marknadsförs via en rad olika kanaler, och med mer eller mindre hederliga argument. Det verkar helt saknas riktlinjer om hur man här får utlova vinstmöjligheter. Det är inte orimligt om Konsumentverket kikar lite på det här, och styr upp vad man egentligen köper, vad man betalar och vilka chanserna att vinna faktiskt är. Branschen själv skulle kunna hjälpa till genom att börja marknadsföra det enda rimliga, vad den som kontinuerligt köpt andelar har fått för avkastning.

Nästa lilla grumliga sjö är den där tips till olika spel säljs till vinstsugna spelare. Det är trav, stryktips och diverse olika oddsrekommendationer som skall säljas med allehanda utlovanden om avkastning. Få vågar visa vad alla tipsen tillsammans avkastat, men alltid har något smågalet spel suttit som man kan flasha i rubrikerna. Också här är det kanske rimligt att Konsumentverket går in och tittar vad det egentligen är man lovar i sin marknadsföring, och hur vinstchanserna verkligen ser ut.

Den tredje fula fisken är alla sajter som på mer eller mindre hederliga sätt försöker få kunder att registrera sig hos spelbolag via deras sida, för att de sedan skall få en livslång provision på allt den spelaren förlorar. Det verkar helt saknas regler för att dessa affiliatelänkar skall märkas ut. Jag ifrågasätter också att det i längden är en särskilt hållbar affärsmodell för spelbolagen, trots att de hållit igång den länge. Det mest tråkiga är väl ändå att dessa sajter utan vidare rekommenderar spel på bolag med rätt så risiga villkor och blundar för att andra bolag erbjuder väsentligt bättre odds där de ”rekommenderar” att spela att Liverpool skall vinna med mer än 2 mål eller vad man hittat på för att locka spelare. Det måste ju vara något kontroversiellt så att det lockar till klick.

Allt det här tillsammans är en rätt så omfattande matta av reklam i kombination med spelbolagens egna insatser för att marknadsföra sig. Om man jämför med t.ex. den också rätt så aggressivt marknadsförda finansiella sektorn med alla dess fonder, pensionssparanden etc. så är regelverket där mycket mer långtgående om vad man måste berätta, och vad man får lova. Jag tror att man kommer vilja föra reklamen och marknadsföringen för spel och spelrelaterade tjänster åt det hållet. Jag ser det som önskvärt att man tar itu med dessa frågor. Intensiteten i marknadsföringen kommer ge sig tids nog, för det är naturligtvis inte lönsamt att köpa upp varenda reklamspot man kan få tag på för spelbolagen. Det är innehållet som skall regleras, inte frekvensen.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.