Lite mer öppenhet vore bra

Kritikstormen mot den förändrade starttiden för V75, det nya TV-konceptet, den nya hemsidan och snart allt man kan tänka sig blåser som bäst runt om på sociala medier, insändarsidor liksom på travbanornas publikplatser och stallbackar. Det florerar en del felaktigheter, en del ogrundade rykten, några spekulationer och en hel del sanningar i diskussionerna. Jag tror att mycket av ilskan kommer av att man vet att man inte kommer få några riktiga svar på om det här är lönsamt eller inte. Jag tänker inte hänga någon efter en omgång, eller ens fem. Jag är dock övertygad om att tålamodet skulle vara större om det rådde mer öppenhet. Det skulle vara mycket enklare att få alla att dra åt samma håll. Låt oss kika på vad vi vet:

Det finns siffror som säger att ATG hittills i år ökat med 3,8%, i vart fall var det resltatet vid någon avstämningspunkt, måhända var det halvårsskiftet. Det som brukar kommuniceras är den svenska delen av spelet, den som ATG och svenska staten tjänar mest pengar på. Högst troligt ingår också det som svenska spelare omsätter till utländska tävlingar via ATG i den siffran. Den skall ju beskattas i Sverige, men utöver det får ATG betala en provision till arrangörerna.

Vad som inte brukar ingå är utlandsspel till svenska lopp, i egna eller gemensamma pooler, där ATG får en provision av den utländska spelanordnaren. Det här är alltså vad jag tror mig veta om den enda siffran som kommunicerats, och det i ett veckobrev av ST:s generelsekreterare.

ATG redovisar inte mellan årsredovisningarna hur spelet fördelar sig mellan spelformerna eller hur kostnaderna fördelat sig. Det är t.ex. en väldig skillnad på om spelet ökat till följd av att man haft kampanjer med sänkt spelavdrag till 15% på vinnarspelet, eller om spelet ökat till följd av ändrade startttider och Xpress-konceptet på V-spel med 35% spelavdrag. Det är också intressant att veta om spelet ökar för att man skickat ut massor av rabattkuponger, eller om spelarna hittat in med hjälp av billigare marknadsföring.

Runt om i vårt land finns massor av människor som på ett eller annat sätt är beroende av ATG:s verksamhet. Många av dem skall göra investeringar som det tar många år att räkna hem. De behöver få korrekta siffror i sina beslutsunderlag. Jag skall ge några exempel:

  • Varje dag frågar sig ett antal tränare om de skall våga köpa en ny traktor, en ny transportbuss, bygga ett nytt stall, kanske köpa till mer mark till gården. För dem är det viktigt att kunna se om budgetmålen ser ut att hålla, om planens uppsatta mål för att nå 300Mkr mer till sporten 2018 känns realistiska. Det är ju inte så att ATG kommer och befriar dem från lån, arrenden och leasingkontrakt om så inte blir fallet.
  • På våra travbanor slåss man också med liknande frågor. Skall man våga investera i en ny traktor, ny startbil, bygga om läktaren och totohallen, fräscha till restaurangen och rusta upp gäststallarna. Kommer man att få tävlingsdagar som det går att belägga restaurangen med? Kommer det någon publik som man kan begära en entréavgift ifrån.
  • Uppfödare och hästägare funderar också över vad som är i görningen. Att fortsätta eller inte är den ständiga frågan. Tänk om några kunde få lite framtidstro så att man talade om att utöka eller inte istället?
  • Det finns också speltjänster som funderar över nya marknader. Om intresset för att spela från andra länder är stort, finns det kanske kommersiella möjligheter att sälja spel där också. Men när få siffror presenteras om var och hur spelarmönstret ser ut, så tappar man också affärsmöjligheter.

De flesta företag som är betydligt mindre än ATG, men börsnoterade, brukar med stolthet presentera en kvartalsrapport där man berättar hur bra man är, hur det man föresatt sig att göra har utfallit och där man berättar lite om framtiden. Även icke börsnoterade bolag i statens regi brukar presentera kvartalsrapporter enligt samma mall. Vissa bolag presenterar enklare försäljningsdata varje månad. Bolagets chefer ställer upp och svarar stolt och korrekt på frågor.

Man gör det inte bara för att det är roligt att få stå i rampljuset. De främsta orsakerna är att ge ägare, leverantörer och kunder ett besked om hur det går, varför man gör si eller så och för att ge sin bild av hur man påverkas av omvärlden. Det i sin tur ger bra underlag för politiker och andra beslutsfattare. Numera finns det ju gott om analytiker som gissar friskt, men regelbundna utförliga rapporter är ett effektivt sätt att hålla rykten och skitsnack stången. Sist, men inte minst viktigt, är att det ger en bra intern kontroll över kostnader, intäkter och marginaler.

Sedan Hans Skarplöth tillträdde som VD har ATG blivit mycket mer återhållsam med att berätta om vad som sker hos dem. Årsredovisningarna innehåller betydligt mindre än tidigare, och det blir många gissningar och antaganden. Det är en rätt bra grund för rykten, missförstånd och rena felaktigheter som hela tiden surrar i travets värld.

Om man känner för att gjuta lite råg i ryggen på alla de människor som är beroende av att ATG:s verksamhet levererar pengar, bör man försöka lämna mer info. Genom att ta kommandot över informationen och ge en alltigenom korrekt och öppen bild av hur det ser ut, så rör sig travsporten framåt genom att fler kloka beslut kan fattas.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.