Kuskarnas dresser värda miljoner

Det har varit lite debatt om att köra lopp i SHL-lagens ”matchtröjor”. Jag förstår att debatten uppstått. Tyvärr vågar ingen föra den i land, för det är lite fult att tala om pengar i Sverige.

Vi talar till att börja med om 15 tröjor x 8 tillfällen = 120 matchtröjor som i sig betingar en hyfsat stor kostnad. Inte för att det behöver vara jordens bästa kvalitet, utan för att det handlar om en massa olika tröjor med unikt tryck. Man behöver inte vara en notorisk smålänning för att begripa att här flyger det iväg pengar.

Den andra biten är att för kuskar och tränare är reklamen på på dresserna värda rejäla belopp. För de allra främsta talar vi om miljonbelopp, för de lite mindre framträdande, men ivrigt tävlande på högsta nivå, handlar det om åtskilliga hundratusentals kronor per år som de kan fakturera när de kör med reklam på sin dress.

Man behöver inte vara någon särskilt vass ekonom för att i deras bokslut se vad dessa pengar betyder. Det är skillnaden mellan att köra en begagnad Skoda eller en bättre bil. Det är skillnaden mellan att kunna åka på en bättre semester, eller få nöja sig med en vecka på Mallis. Det är skillnaden mellan att ha råd att äga några hästar själv, eller inte. Det är skillnaden mellan att kunna göra en vettig pensionsavsättning, eller att få leva som fattigpensionär när man blir gammal. Inget ont om Skoda eller Mallorca, men det är vanligen budgetval.

2-5% av inkörda pengar är dressreklamen värd, mellan tummen och pekingret. Att debitera det av hästägarna i form av ökad körsvensprovision istället låter sig inte göras i nuläget. Reklamen på dresserna innebär pengar rakt in till sportens aktiva, pengar som inte behöver gå via ATG.

Klart som sjutton det muttras i leden och man gör sitt för att det inte skall bli en trend med att man skall köra lopp i sponsorernas tröjor. I fallet med SHL är det ju inte ens pengar som kommer till sporten, utan ATG betalar för att få göra detta spektakel. Det är detta det muttras om i de aktivas led. Att ATG åter har gjort att tappert försök att torpedera ekonomin i sin egen sport.

1 tanke på “Kuskarnas dresser värda miljoner”

  1. Intressant är det också rent juridiskt, kan aldrig tänka mig att ATG/ST har rätt att kräva dressändring . Samt är detta verkligen implementerat av samtliga basorganisationer?

    Förövrigt kan man också anse att då ATG betalar 40 millar per år till SHL, så borde det vara ATGs/ STs tröjor på hockeyspelarna, INTE tvärtom. ATG borde också ha rätt att sälja andelar, hästlotterier osv genom hjälp av lokala elitserielags verksamheter, utanför hockeytemplen.

    Tveklöst är hela SHL-sponsringen en panikåtgärd som Johan samt Hasse kokade i hop när tillfället öppnade sig(Svenska Spel ansåg att SHL var för dyrt att sponsra, som tidigare varit huvudsponsor sedan tidernas begynnelse)

    OM sponsringen hade föregåtts av gediget förarbete, där motprestationer var noga uttänkta och implementerade hos hockeylagen, samt med övriga inom hästsporten, så hade det kunnat bli en fantastiskt bra reklam, till vettigt pris.

    Men det är åt skogen för klantigt hanterat, liksom allt annat ATG/ST tar sig till sista tre åren”kompetens finns ALDRIG i huset” har det visat sig.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.