Korta notiser per den 8:e Maj 2018

Dagens text är ett långt resonemang runt konsumentskydd vid spel.

Igår morse började dagen med att jag var lite nyfiken på hur stor del av V75-omsättningen på Biri som kom via ATG. Det går att räkna ut bakvägen när det blir jackpot, och länderna inte har gemensamt spel till nästkommande lördag. Som det blev den här veckan. (Mer om spel till och från Norge i morgon).

Jag tittade först vid 8 på morgonen. Då var spelet inte öppnat, och ingen jackpot var tillagd. Sedan tittade jag igen någon timme senare. Då var spelet öppnat, men ingen jackpott inlagd. 9 system var inlämnade. Kikade igen vid 10:30. Nu var jackpotten inlagd. Hela jackpotten, inkl Norges andel. Jag insåg att det var fel, men det är ju eftersom jag har kunskaper om hur ATG och Rikstoto fördelar jackpottar vid gemensamt spel med Norge. Man kan nog inte anta att ATG:s genomsnittliga spelare kan sådant.

En timme senare kikade jag igen, och nu var jackpotten justerad nedåt till något som mycket väl skulle kunna vara den svenska andelen av omsättningen, och som nog kan ligga i linje med ATG:s löfte i ett mail på söndagskvällen, strax efter att sista avdelningen gått i mål, att nu kunde en ensam vinnare få 26 miljoner.

Jag postade ändå en tweet adresserad till Lotteriinspektionen och ATG med en fråga om hur och när man kan ändra på en annonserad pott. Lotteriinspektionen hänvidade till ATG:s vadhållningsbestämmelser. Där finns egentligen bara en enda mening som kan tänkas ha bäring till detta med jackpott och V75: ”När ATG informerat om till vilken omgång som medel ur vinstfonden skall delas ut får detta beslut ej ändras”.

Senare på kvällen skrev Mikael Kudrén en förklaring som jag fullt ut köper. Systemet är byggt så att först ramlar hela jackpotten in i systemet, därefter tar man bort den norska andelen. Tyvärr råkade siffrorna denna gång nå hemsidan innan de justerades. Jag tror inte att ATG dribblar och fuskar det allra minsta med det här, utan det är en rutin som man inte tänkt på eftersom den inte varit reglerad.

Men om ATG får ha en lucka som göra att det kan publiceras felaktig jackpott, så kommer alla kommande bolag att skylla på diverse liknande anledningar när de skickat ut marknadsföring till sina kunder med löften som inte alls visar sig stämma. Det fungerar inte att tro gott om alla. Jag skall förklara varför.

De stora spelbolagen kan ha långt mer än 1 000 olika ”slot machine games”. Vissa är stand alone, andra är ihopkopplade med en gemensam jackpot antingen på bara ett spelbolag, eller med en massa olika bolag som tillsammans bygger en ”Heat Burst Mega Jackpot”. Olika spel är olika designade för att passa en viss målgrupp. En inte helt ovanlig målgrupp kan vara ”Kvinnor 60+”. De vill inte ha så mycket som blinkar och inga röriga bilder. Det skall vara tydligt om man vunnit eller inte. Symbolerna skall vara ”snälla”, gärna änglar, blommor, gulliga katter, féer eller kanske små tomtar. Ljuden skall vara mjuka, och gärna stjäla några toner ur kända visor som anknyter till spelet.

De här spelen är sedan sorterade i grupper, och till det kopplas roller som t.ex. ”Area Segment Managers” som är ansvarig för att spelarna i ett visst segment (kvinnor 60+) i en viss geografisk region (t.ex. Nordeuropa) skall spela maximalt mycket på dessa spel. En god del av lönen är bonus baserad på hur vederbörande lyckas. Denne manager har då en verktygslåda som innehåller mail, SMS, skicka brev, utforma hemsidan, köpa annonser i media, korsmarknadsföra från andra spel, dela ut bonusar, ordna tilläggstävlingar etc.

Med sådana betingelser är det lätt att man skarvar lite. Istället för 1,4 mijoner i inneliggande jackpot faller kommatecknet plötsligt bort i ett SMS som skickats ut till 8 000 kunder. Det står att det är 14 miljoner i jackpott på ”Änglabingo” just nu. Dagen efter kan en jackpot på 2,3 miljoner på ”Dogs Domino” plötsligt bli 26,5 miljoner, vilket råkar vara vad det blir räknat i isländska kronor. Små oskyldiga misstag kan tyckas, men de är ju aldrig åt ”fel håll”.

Det skickas varje dag dussintals olika SMS, lika många ”nyhetsbrev” och man skapar kampanjer med landningssidor  för olika spel varje dag på varje bolag. Det är ett mycket omfattande arbete för en kontrollmyndighet bara att hålla koll på vad erbjudandena innehåller.

Om bristande rutiner är OK och det saknas regler med konsekvenser kommer några att utnyttja detta maximalt. Människor kommer att spela bort jobb, familj, hus och hem för att försöka vinna en jackpott som aldrig funnits. Om ATG får ha en bristande rutin, så får alla det. Det är ju lika villkor. Jag hoppas verkligen att Lotteriinspektionen inte fortsätter med sin lite naiva tanke om att alla är goda och vill väl. Så är det inte, och det enda som hjälper är en aktiv kontrollmyndighet som hela tiden ställer obeväma frågor, och har höga prislappar på fel som begås och inte hanteras.

Hur skulle då ett ”fel” som det ATG gjorde igår behandlas? Det rimliga är att att spelbolaget kontaktar de kunder som lagt spel under den tid jackpotten visade fel summa i spelsystemet, och erbjuder dem att makulera spelet då det skett med fel förutsättningar. Det skall vara lite mer jobbigt för ett spelbolag att göra fel istället för att göra rätt från början. Troligen kommer ingen kund att makulera spelet, men de känner sig lite ompysslade av ett spelbolag som vill göra rätt. Och sedan rapporteras allt i ett ärendesystem till Spelmyndigheten som en avvikelse där man berättar vad som skett, varför, hur man säkrat upp rutinen i framtiden och hur kunderna hållits skadelösa.

Om spelmyndigheten istället själv hittar felaktigheter vid sina kontroller, som inte rapporterats, så utgår en rejäl sanktionsavgift på förslagsvis det dubbla eller mer av vad man tjänade på de spel som skedde med felaktiga premisser. Det skall alltid vara väldigt dyrt och jobbigt att först göra fel, och sedan inte stå för det.

Det är också rimligt att det i regler och villkor framgår hur eventuella fel skall behandlas. Spelarna skall känna att de vet vad de kan förvänta sig. Det må så vara att att få läser det, men om man tycker något är underligt eller fel skall det beskrivas hur ett fel skall åtgärdas. Vad man som kund har för rättigheter, och vilka skyldigheter spelbolaget har.

Alla som jobbat med spel ute i världen vet att det är ungefär så här det ser ut.  Spel är hårt kontrollerat av myndigheterna, på en helt annan nivå än vad spel i Sverige varit kontrollerat hittills. Misslyckas Spelmyndigheten med att få bolagen att efterleva lagar och tydliga regleringar så kommer de svenska spelarna att stå helt utan konsumentskydd, och de som ”good guys” kommer sopas av banan. 7 månader och 22 dagar kvar.

Hur skall då ATG göra med sina jackpottar? Mitt tips är att lägga in jackpotten först, och sedan öppna spelet.

Gav det rätt betalt?
V4 Vaggeryd
Förväntat antal rätta rader: 134
Antal rätta rader: 125

V5 Umåker
Förväntat antal rätta rader: 91
Antal rätta rader: 83

V64 Färjestad
(2 141 091kr spelades som ”Endast V6”)
Förväntat antal rätta rader: 139
Antal rätta rader: 128

Trots att spelare i främst Finland tog en stor del av potten blev det inte fler vinnande rader än förväntat.

Andelsspel:
Idag blir det lunchtjuga till Halmstad och en kvällsjuga till Solvallas fina tävlingar. Håll utkik på Twitter.

1 tanke på “Korta notiser per den 8:e Maj 2018”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.