Korta notiser per den 4:e November 2018

Sveriges närmaste travbana
Transportkostnaderna håller på att äta upp hästägarekonomin helt och hållet. På var och varannan faktura från tränaren till hästägaren är det en stor post transportkostnader uppsatta. Runt 50kr/mil enkel resa är vad man får betala för att få sin häst transporterad. Är det 15 mil till banan där man skall tävla blir det alltså 15 x 50kr för resan dit, och lika mycket för resan hem. 1 500kr för att åka till en grannbana. Idag när Halmstad kör GS75 hittar vi t.ex. en del gäster från Axevalla 27 mil bort, och från Kalmar 23 mil bort. De hästägarna kan i nästa månadsräkning se fram emot transportkostnader på runt 2 700kr resp 2 300kr för dagens starter.

Jag tog därför nästa års tävlingsprogram och började räkna ut var man bör ha sin häst i träning för att transportkostnaderna skall bli så låga som möjligt, men med gott om starttillfällen. Efter lite resonerande bestämde jag kriterierna till dessa:

Vi utgår från tävlingsdagar och avstånd.
En tävlingsdag på hemmabanan ger 5 poäng.
En tävlingsdag på bana inom 100km ger 3 poäng (de är tyvärr sällsynta).
En tävlingsdag på bana inom 101-150km ger 2 poäng.
En tävlingsdag på bana inom 151-200km ger 1 poäng.
Tävlingsdagar på banor mer än 200km bort ger ingen poäng.
Alla avstånd är räknat från bana till bana enligt ST:s avståndstabell.
Visby har jag satt till mer än 200km till alla banor tack vare kravet på färja där. Inga utländska banor har medräknats, deras prispengar i vardagstravet är inte så roliga jämfört med de svenska. Om det är V75-dag eller breddlopp spelar ingen roll, alla tävlingsdagar är lika mycket värda i denna uträkning.

Vilken bana är då ”Sveriges närmaste” med dessa kriterier?

Jo, i toppen finner vi Eskilstuna. 37 egna tävlingsdagar á 5 poäng ger 185 poäng. Sedan har man under 15 mil till Lindesberg med 11 dagar, Solvalla med 90 dagar och Örebro med 32 dagar. Det ger 266 poäng. Man har också under 20 mil till Färjestad och Gävle med vardera 36 dagar, Mantorps 30 dagar och Rommes 47 dagar. Det ger 149 poäng. 185 + 266 + 149 = 600 poäng.

Tvåa är Gävle med 572 poäng och trea kommer Solvalla med 560 poäng. Solvalla har endast två banor inom 20 mils radie (Eskilstuna och Gävle), men får en hög poäng tack vare sina många egna tävlingsdagar.

Sedan följer:
Romme 503p
Lindesberg 480p
Åby 476p
Bollnäs 475p
Örebro 468p
Axevalla 457p
Halmstad 453p
Färjestad 440p
Rättvik 439p
Bergsåker 422p
Hagmyren 411p

Det är ganska ont om banor i söder, och det gör att banorna där generellt hamnar långt ned. Halmstad är geografiskt perfekt placerat mellan Åby och Jägersro som bägge är storbanor, och har därför en hyfsad placering.
På plats 15 hittar vi Jägersro med 363p. Sedan följer
Åmål 356p
Vaggeryd 349p
Mantorp 329p

I norr må det finnas fler banor, men det är långa avstånd.
Som först på plats 19 hittar vi första banan norr om Bergsåker, Dannero har 283 poäng, mindre än hälften av ettan. Därefter kommer
Solänget 249p
Arvika 244p
Årjäng 240p
Tingsryd 225p
Östersund 209p

I den absoluta botten på listan, där man alltså som hästägare troligen behöver betala högst transportkostnader finner vi så
Karlshamn 190p
Boden 172p
Skellefteå 169p
Kalmar 164p
Umåker 154p
Oviken 146p
Visby 90p
Lycksele 85p
Hoting 63p

Jag är fullt medveten om att man genom att sätta andra poängskalor, ta hänsyn till prispengar som delas ut etc kan få delvis andra resultat, men det är heller inte svårt att vrida till siffrorna för att skapa ännu större skillnader. Det här kändes mest rättvist.
Det är väldigt få tränare som har sin verksamhet i omedelbar närhet till banan. Banregionerna kan vara ganska vidsträckta, och en strategiskt belägen gårdsplacering kan göra att man har närmare till andra banor än den där man har sin licens. Jag tror t.ex. att jag tidigare i bloggen nämnt Jörgen Westholms gård som har i princip lika långt till Romme, Gävle, Eskilstuna och Solvalla. Omvänt finns det säkert tränare som genom att hitta en billig gård på ”fel sida” av en region har sämre förutsättningar än vad tabellen visar.
För vissa typer av hästar ser det också annorlunda ut. Det finns t.ex. inga insatslopp för unghästar norr om Bergsåker (som E3 besöker ibland), med undantag för några BC-uttagningar. Antalet rikstotoförsök norr om Gävle – Romme under vintern är försvinnande få, och storbanornas verksamheter under sommarmånaderna går ofta på halvfart.

Södra Sveriges travliv skulle må bättre om vi t.ex. hade en bana i Kristianstad med 25 tävlingsdagar om året, och om Vaggeryd kunde växa till sig lite. Tingsryd får gärna blomma upp som det var tänkt. Kanske kan det bli lite bättre nu när den danska travsporten skall fogas samman med den svenska. Regelbundna lopp med vettiga prispengar på Lunden skulle ge Jägersrotränarna en relativt nära grannbana att åka till. Några fler breddloppsdagar på storbanorna gör troligen heller inte ont. Inte på bekostnad av andra dagar, men som komplement för de mindre aktörer som finns där. De har långa resvägar till grannbanorna annars.

I norr är det svårare, för jag upplever det som att det är svårt att täppa till de långa avstånden med fler banor. Snarare får man där försöka skriva ut fler så kallade amerikanska propositioner, och så köra så många lopp som det behövs. När man ser listan förstår man varför det svämmar över av hästar i Bodens anmälningslistor. Det är väldigt långt till andra travbanor därifrån.

Om man å andra sidan tar listan och funderar på var man som hästägare vill ha sin häst i träning så är svaret högst troligt att man hamnar i den travtäta mellansvenska regionen. För den som skall till att etablera sig, eller som funderar på att flytta är det säkert också frestande att söka sig till en plats där det är lättmatchat utan evighetslånga resor.

Gårdagens V75
Från gårdagens V75 noterar jag att omsättningen vida översteg de estimat som ATG satte upp. Det var inte 65 miljoner i sjurättspotten, utan 69 miljoner. Omsättningen blev 15 miljoner högre än beräknat. Det verkar som om ID-kravet går mycket bättre än tänkt, även om det finns en del barnsjukdomar.

7,24 rätta rader återfanns, och de fick med sina sexor och femmor nästan 10 miljoner. En rad var spelad i Tyskland och gav eftersom de spelar med högre insats 1,24 rätta rader. Jag tror det var bra för ATG att några fick vara lite ”nära” en storvinst nu.

Sportsligt noterar jag att On Track Piraten hur enkelt som helst vann sitt lopp trots att han sladdade sist i kön länge. Det krävdes fullt påställ i fjärdespår för att komma runt dem, och sedan kom de inte i närheten. Heavy Sound vann gulddivisionen på bra sätt, och i flera andra lopp såg vi hur de lite tyngre och tuffare hästarna börjar bli klara för vinterns prövningar. Även om många hästar går i vinterträning eller tävlar i Frankrike under vintern så skall ju V75 köras.

Stora amatörframgångar
Lars Rosén är amatörtränare i Rättvik. Han har haft travhästar så länge man kan minnas. Nu har han ett kallblod som heter Sippson. Igår tog de sin sjunde seger i Dubbelcupens final. Det betydde också 200 000kr in på kontot. David Källgren är amatör på Vaggerydstravet. Igår tog han och hästen Speedy Foxy Vicane första årssegern i Silverdivisionen på V75. 150 000kr var den segern värd. Inom V75 noterade amatörtränade hästar ytterligare 11 prisplaceringar, varav flera framskjutna. Det går att som amatörtränare ta för sig av prismedelskakan även på V75.

För övrigt anser jag att V75 skall starta 14:30

1 tanke på “Korta notiser per den 4:e November 2018

  1. Äntligen någon som uttrycker sig med det korrekta blomma ”upp” (ang. Tingsryd) istället för det negativa och ”vissna”, men alldeles för ofta missbrukade ”blomma ut”.
    Skönt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.