Korta notiser per den 30:e Maj, 2018

De svensk-franska banden
Läser på rätt många ställen texter som kan tyda på någon slags uppgivenhet rörande att franska hästar inte skulle vilja komma till Sverige och tävla igen efter det som hände i söndags. Jag tror den rädslan är ganska obefogad.

Det började redan före Elitloppet med att alla var alldeles förfärade över att bara tre skötare rymdes på det transportplan som hyrts in. För så är det ju med de franska hästarna. De skall flygas hit. Nordiska storloppsarrangörer lägger miljoner varje år på att flyga hit franska hästar. ’

Fransmännen är mycket medvetna om att flygtransporter är kostsamma, och innerst inne är de tacksamma för att vi i Norden bjuder dem på denna möjlighet att både betäcka i hemlandet och tävla om fina prispengar här samtidigt som man marknadsför sina hingstars tjänster mot en bredare skara av potentiella kunder. Nordiska uppfödare är viktiga för fransk travekonomi. De spenderar åtskilliga miljoner varje år på att få de franska avelshingstarnas gener korsade med sina ston. De köper också hästar från Frankrike, vid unghästauktionerna i Frankrike är det nästan alltid nordiska köp för åtskilliga miljoner.

När fransmännen sansat sig så inser de att det inte bara är de som som måste anpassa sig. De från Norden som kommer till Frankrike för att tävla har att lära sig deras obegripligheter som att bli diskade om domarna inte tycker travet var rent, kaosartade voltstarter, förbud mot utrustning som jänkarvagnar och dessutom ganska hårda tag med knuffar och snäva körningar i loppen. På samma sätt som svenskar får anpassa sig där, får fransmän anpassa sig här. De är inte dumma, de inser att så här fungerar det. De vet också att om Björn Goop och Örjan Kihlström behärskar att vinna både i Norden och i Frankrike, så borde ju franska kuskar och för den delen hästar inte vara sämre.

Jag tror att ganska många ändå skulle uppskatta om förbunden satte sig ned med t.ex. utrustningsreglerna och försökte eliminera en del skillnader. I den här tiden när hästar köps och säljs över gränserna, när man tävlar i olika länder mer än tidigare, när det är många hingstar som erbjuder sina tjänster till utländska ston, när aktiva flyttar eller startar filialer i andra länder etc, så är det naturligt om förbunden kunde släppa lite på prestigen att försöka börja enas.

V86
Ikväll börjar V86 19:20, sista avdelningen beräknas färdig runt 21:50 om tidsschemat hålls. För den som knäpper igång lite innan första start, och vill höra utdelningarna efteråt så får man nog räkna med tre timmar av en ljus och varm kväll i slutet av Maj. En kväll när grilloset sprider sig runt de svenska radhusen, gräsklipparna puttrar mellan villorna och i staden fylls uteserveringarna av sommarklädda människor som lite kontinentalt vill dricka en öl eller ett glas vin. Det är en kväll när minigolfbanorna fylls, det spelas brännboll och i trädgårdarna har släktfejden på den uppsatta krocketbanan tagit sin början. Det kan nog vara en tuffare utmanare än såväl Champions League, Hockey-VM som Fotbolls-VM.

V86 Xpress är tillbaka igen den 29:e Augusti.

Det är helt OK att onsdagarna flyttar ut till bara en bana på sommaren, men kanske skall vi då spela V65 med en uppdaterad variant av Boost där det kostar 10kr att vara med, men man ändå har mikroskopiska chanser att bli snuskigt rik. Lägg till en fet garantivinst om någon blir ensam och så Tillsammans på det. Starttid 20:30 och så sex avdelningar i ganska rask takt så den sista går iväg strax före 22:00. Får vi se det nästa år?

Gav det rätt betalt?
V4 Rättvik
Förväntat antal rätta rader: 10 599
Antal rätta rader: 10 360

V5 Jägersro
Förväntat antal rätta rader: 453
Antal rätta rader: 546

V64 Eskilstuna
(1 132 582kr spelades som ”Endast V6”)
Förväntat antal rätta rader: 1 516
Antal rätta rader: 1 598

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.