Korta notiser per den 30:e Augusti 2018

V86 = Jackpot
Det finns de som säger att V86 är bästa spelformen. De skola förlåtas inför vår herre, ty de veta inte vad de talar om. Med jackpott i genomsnitt var tredje omgång är det verkligen ingen rolig spelform. Ungefär var tionde omgång ser det ut som igår, att ingen hittar rätt rad. Och var fjärde omgång blir det jackpot på sex rätt för att omgången var för favoritbetonad. Med det i medvetandet är det svårt att motivera sig att sitta ochå plugga på en omgång med 8 lopp mitt veckan.

Det är också numera svårt att få ihop 8 välfyllda och spelmässigt intressanta lopp varje onsdag. Kanske blir det mer spelvänligt nu när Solvalla satsar på sina tisdagar och har vardagsloppen på onsdagar. Å andra sidan får vi kanske också se mer hur Solvallakuskarna åker till den andra banan och tävlar om bättre prispengar. Erik Adielsson var t.ex. på Åby igår, och Björn Goop och Jepson valde också Åby framför Solvalla. På sikt tror jag att V86 tappar lite om man inte kan erbjuda bra sport från Solvalla också.

Det finns en sak jag gillar med V86, och det är att den börjar vid en tidpunkt då man är ”färdig” för dagen med allt som skall göras. Disken står i diskmaskinen, tvätten surrar i torktumlaren, barnen har stojat färdigt. 20:30 – 22:00 är ett bra tidsfönster för trav på vardagskvällar, och 1,5 timme räcker alldeles utmärkt.

Helt andra banor
Anne Haglund har i dagens Sulkysport en krönika om hur mycket skador hästar får av dagens tävlande. När jag läst den så ställde jag mig omedelbart frågan om varför vi inte bygger banor utifrån hästens behov? Vad skulle egentligen hända om vi byggde en 2000-metersbana med långa kurvor, med värmeslingor som matas av restvärme från någon processindustri så att den aldrig fryser, och kanske också väderskyddad med någon form av tak över banan? En bana som kan vattnas med sprinklers, styrda av sensorer inne i bankroppen som mäter fuktigheten. En bana med bättre belysning, där man aldrig behöver brodd, där ljud och visuell info kan ges till de tävlande bättre än idag.

Men publiken då? Den är inte så stor idag, och trots att man byggt de flesta banor med utgångspunkt för publiken är banorna fulla med extra bildskärmar av alla storlekar som ger publiken bättre översikt på loppet än man kan få från publikplats. Skillnaden blir inte så stor som man kan tro, men man skulle t.ex. kunna ha publikfaciliteter på innerplan, liksom stallen. Själva totalytan som behövs för en bana behöver inte bli markant större än idag.

Den stora skillnaden blir för hästarna. Om det här är vägen att gå för att färre hästar skall få skador av tävlandet så vet jag inte vad vi väntar på. Traditioner om att där och där har det alltid legat en travbana som sett ut si och så väger ganska lätt om det går att bygga banor som inte frestar på hästarnas skelett och leder lika mycket.

Travkonferens
Derbyhelg betyder stor konferens i Malmö för travets del, där ett antal frågor skall vädras. Tävlingsprogrammet kanske man inte gör så mycket åt, men det finns en rätt så stor önskan hos främst hästägarna att man kanske skulle kunna försöka resa mindre. Det är väldigt dyrt att resa, så det finns en poäng i att försöka lägga tävlingarna nära hästarna. Det finns också en spänd förväntan om ekonomi. Kommer prispengarna att öka? Kommer de att behöva minska?

Några diskussioner om ATG:s ackumulerade vinstmedel, den så kallade Hästsportens Fond, torde inte förekomma. Det är kanske lika bra det, för faktum är att besvikelsen säkert skulle bli stor. Den räcker nämligen bara för att hålla ATG över vattenytan ett tag om det skulle bli kris och katastrof, att hålla sporten vid liv räcker det inte till. För det krävs att man låter den öka markant i omfång, kanske till ett par miljarder.

Det finns också de som tror att den nya spellagstiftningen skall påverka tävlingsprogrammet. Att andra spelbolag skall ha åsikter om när och var det tävlas, och vara beredd att betala så mycket för det att ATG:s påverkan skall försvinna eller i alla fall minska. Det tror inte jag.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.