Korta notiser per den 2:a Juni 2018

Per Gustafsson tog igår klivet in i 1000-klubben som medlem nummer 93. Per gör det 66 år ung, och är kanske den mest anonyme av alla medlemmar i 1000-klubben. Han har licensen på Skellefte-travet och kör i stort sett bara där, på grannbanan Boden i norr och grannbanan Umåker i söder. Jag hittar på hans 300 senaste styrningar, i praktiken de senaste två åren. Där finns enstaka utflykter till grannbanan Lycksele i väster, och ett par lopp på Östersund och Solänget. 3 stycken V75-lopp bland de sista 300 starterna. Det här är verkligen ingen man som jagat efter styrningar, utan som med dagligt slit och genom att vara duktig på att köra häst tagit sig in i 1000-klubben.

Per tog de första 245 segrarna som amatör, alla med kallblod. Även sedan proffskarriären började för 26 år sedan har det blivit mest kallblod. Jag har inte 100% koll, men det skulle kunna vara så att Per är den äldsta att inträda i 1000-klubben? För Skelleftetravet och travet längst i norr är det roligt att en av deras levande legender nått denna milstolpe. Jag sällan mig till gratulanterna till denna enastående prestation.

Skyddsänglarna
Igår var det åter dags för en väldigt dramatisk olycka inom travet, den här gången på Årjäng. Jag hoppas de inblandade i den olyckan inte har allt för ont idag och att det läker snabbt.  I samband med olyckor pratar man ofta om mirakel i nyhetsbevakningen. Det är tre skyddsänglar som utför mirakel vid olyckor, och jag tänkte berätta vilka de är.

Först ut är träning. Kuskarna är ganska vältränade efter tusentals timmar av hårt arbete i stallet och med hästarna. De som inte längre har eget stall har ändå grundträningen och håller igång med besök på gymmet. En vanlig ”kontorsarbetare” som skulle utsättas för en olycka i travet skulle slå sig oerhört mycket mer när det inte finns muskler som hjälper skelettets delar att hålla ihop.

Sedan kommer säkerhetsvästen. Den är varm och tung, känns som en tagelskjorta modell värre, men har räddat livet på många och fått ännu fler att slippa bli invalidiserade för livet. Fuska inte med den. Börjar den bli sliten och inte fyller sin funktion, köp en ny.

Den tredje skyddsängeln är hjälmen, med spänt hakband. Den gör ju ingen nytta om den flyger av vid en olycka. Det är jättevarmt att köra med hjälm, inte minst träningspassen hemma på gården, men vid nästan varje olycka så tar de inblandades hjälmar en hel del smällar som huvudet slipper.

För de banor som funderar över vad som är vettiga hederspriser tipsas härmed om att många uppskattar presentkort i affärer som säljer den här nödvändiga säkerhetsutrustningen, särskilt i lopp för lärlingar och amatörer.

Trots dessa tre skyddsänglar så ger olyckor ändå skador, de gör ont och blir i vissa fall livslånga permanenta men. Därför ligger det också ett stort ansvar på alla som kör att ha marginaler och vara uppmärksamma.  Det ligger ett stort ansvar på banorna att vara noga med att deras banor är så säkra som möjligt.

Upphittade femhundringar
De femhundringar som saknades på de oplacerade hästarna i Solvallas sjätte lopp den 15:e Maj har nu påförts dem, och de har fått fem extra startpoäng till följd av det.

Speltips
V75 på Mantorp idag och det finns lite jackpottpengar att vinna om man är rätt ute. Det ser dock inte på förhand så jättesvårt ut. Så här ser mitt förslag till V75 ut:
V75-1: 2, 4, 6, 8, 10
V75-2: 10 Dom Perignon
V75-3: 4, 7
V75-4: 2, 3, 8
V75-5: 2, 3, 4, 5, 11
V75-6: 4 Lucifer Lane
V75-7: 2, 3, 4, 5, 6, 7
900 rader, 450kr

Gav det rätt betalt?
V65 Årjäng
(436 243kr spelades som ”endast V6”)
Förväntat antal rätta rader: 869
Antal rätta rader: 979

V5 Boden
Förväntat antal rätta rader: 12
Antal rätta rader: 8

V64 Romme
(1 826 078kr spelades som ”endast V6”)
Förväntat antal rätta rader: 137
Antal rätta rader: 99

 

 

1 tanke på “Korta notiser per den 2:a Juni 2018”

  1. Apropå hjälm så tycker jag att det är egendomligt att man inte infört hjälmtvång för alla som är i hästarnas närhet på travbanan. Man ser allt för ofta ägare, tränare, hästskötare och annat löst folk åka snålskjuts balanserande på vagnsskalmen till och/eller från vinnarcirkeln, utan hjälm.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.