Korta notiser per den 29:e Maj 2018

Nörd-data
kmtid.atgx.se/elitloppet18/#sv har man lagt upp data från positioneringssystemet för alla hästar som startade under elitloppshelgen. Där kan man t.ex. se att Maori Time springer 1.08,7 de sista 1409 meterna av Elitloppsförsöket, efter galoppen. Man kan se att Love Matters sprang 1.02,4 första 200 innan galoppen kom. Det var ändå inte snabbast i helgen, utan Lexus Dream var snabbaste med smått osannolika 1.01,7.

Där kan man se hur snabbt Propulsion gick sista 200, 1.04,0. Det var inte snabbaste avslutningen under helgen, för den stod Uza Josselyn för som gick 1.02,5 sista 200 över upploppet.

Den allra snabbaste 100m-sträckan som noterades under helgen kommer från Peace Of Mind som noterades för 0.57,7 under 100m. Det är 62,4km/h.

Ett hedersomnämnade till Lome Brage som första 100 meterna hade kilometertiden 1.10,6.

Jag älskar sådana här data. Det ger sporten en extra dimension, det ger samtalsdiskussioner och det ger analysdata till den som skall klura över spetsstrider, spurtförmåga och annat.

Internationellt stortrav
Det finns en sak jag önskar att vi var duktigare på inför Elitloppshelgen, och det är att se till så att gästande kuskar har en bra koll på svenska procedurer runt loppen och vårt regelverk. ”Tvinga” dem att köra ett par lopp innan det stora allvarliga loppet. Skicka dem med Ulf Ohlsson till Boden på fredagskvällen för att dels se något exotiskt, dels köra lopp och bli van vid det svenska systemet.

Då hade nog inte Todd McCarthy varit på fel sida om startbilen 15 sekunder före start, och därmed orsakat en ny startprocedur. Och nej, man kan inte se mellan fingrarna för sådana saker, för vingarna skall hinna fallas ut i rätt position. Det går heller inte att ha en kusk som vänder och står på tvären när de andra kommer upp mot bilen. Det går säkert bra 19 gånger av 20, men den där 20:e gången är lite för läskig.

Jag tror också det är dags för att vi har professionella huvudstarters med mer pondus än idag i våra största lopp. Kuskarna som kör loppen har oftast mycket större erfarenhet än startpersonalen har. När det kommer internationella kuskar, när det skall konverseras på engelska, när det handlar om mycket pengar. Det är då man behöver en starter som signalerar erfarenhet. Som vid ögonkontakt signalerar att man KAN alla tjuvtricks, att man startat fler lopp än de har kört och att man därmed har finare bil, snyggare fru och är mer välutrustad mellan benen. En blick som bums får kuskarna att skärpa sig, eller inse att de kommer bli bestraffade.

Huvudstartern får också gärna ha hand om klockan också, och angivelserna av hur mycket tid det är kvar. Det kanske är festligt med en speaker som rabblar tider och kommandon på massor av språk, och det kan man ägna sig åt när det är fem minuter kvar. När det är en minut kvar så räcker det bra med ETT språk. Huvudstartern får gärna ta hand om ”nedräkningen” också. Visa tydligt vem det är som har kommandot.

I ”vanligt” trav finns en gentlemannaregel där kuskar som inte var anslutna kvar stannar upp någon halv längd från vingen för att inte få en flygande start. Att det skulle fungera i Elitloppet är naivt att tro. Ingen böteslapp är för stor för att man inte skall göra vad man kan för att försöka vinna. En erfaren starter hade blåst av starten där Dreammoko kommer sent fram till bilen långt tidigare.

Sedan är det naturligtvis också så att det bör finnas tillräckligt med högtalare och kanske också ljussignaler som går igång när det är omstart. Ingen skall kunna missa det. Sedan tycker jag det är på tiden att man börjar diskutera det här med materialfel. Hur sent får man ”anmäla” det? Vad är giltiga orsaker? Hur lång tid får det ta att åtgärda?

Takter
Johnny Takter tar på söndag en utflykt till Axevalla med en god vän och en kär häst. Helena Burman och Johnny Takter har känt varandra länge, de bor på samma ort. A Sweet Dance har Johhny kört fem gånger, och vunnit alla fem, däribland två Margareta-lopp. När det nu var dags för Guldstoet så blev det naturligt att köra den, som en söndagsutflykt. Längre än så behöver vi inte ta det.

Starttider
ATG har ett tag kört med första V4-start på lunchen klockan 12:45. Sedan igår är den åter tillbakaflyttad till 12:20. Dock utan några meddelanden eller liknande, så igår missade jag och flera andra att starten gick. Ingen stor sak, men med tanke på hur mycket annat ATG informerar om i mail kunde man kanske gjort ett utskick till spelare som brukar spela på lunchtravet och informerat om detta.

Gav det rätt betalt?
V4 Lindesberg
Förväntat antal rätta rader: 1 201
Antal rätta rader: 1 123

V5 Halmstad
Förväntat antal rätta rader: 53
Antal rätta rader: 50

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.