Korta notiser per den 29:e Juni 2018

Vad tycker du om trav?
Erik Adielsson och Per Skoglunds program ”Vad tycker du om trav?” nådde igår en ny höjdpunkt när man hade ATG:s VD Hasse Skarplöth som gäst. Jag har lyssnat på det här nu på morgonen, och det är intressant att få höra ATG:s VD uttala sig utan att ha ett pressmeddelande med särskilda talepunkter att fokusera på, och utan att det filtrerar via någon kvällstidningsreporter som skall vinkla det hela för att få en bra klickbetesrubrik. Det här blev bra! Tack Erik och Per, och tack till Hans Skarplöth som svarade på frågorna.

Jag har ett par sidor fulla med kommentarer om det han sade, och jag tänkte försöka presentera essensen av det hela ur mitt perspektiv.

V86 Xpress
Vi börjar med V86 Xpress. Även om Hans slirar lite om totalsiffrorna så vet han en massa saker som vi utomstående inte vet. Han vet hur stor del av omsättningen som är svensk, och utländsk. Han har fördelningen av alla spelformer och dess spelavdrag i noggranna analyser, och han vet vilka provisioner och andra kostnader som ATG har. Jag tror att ATG:s analytiker har tittat på alla siffror, allt annat vore mycket konstigt.

Själv förstår jag att man kör Xpress. Om spelformen måste vara V86 med åtta lopp så tar det ju 2,5 timmar att beta av loppen. Det är väldigt få människor som har så mycket tid mitt i veckan för att se på trav med en hel del utfyllnad mellan varje lopp i TV. Redan innan Xpress infördes så var det mindre än 10% av omsättningen som skedde på banan, så att försöka göra en TV-produkt av det i stället är rätt tänkt. Det är en fullständigt usel produkt för banpubliken, men det försvann i ärlighetens namn redan innan Xpress infördes.

Jag gillar också att han betonde vikten av stora riksspel som vandrar runt i Sverige på banorna så att alla känner sig delaktiga i det. Tre timmar V86 från Solvalla varje onsdag är kanske inte så roligt i Norrland, på västkusten eller i Skåne.

Framtida nyheter
Det var inte så mycket nyheter som presenterades, men jag tog fasta på några saker. En fråga som ställdes var sändningar från spårlottningen till V75 på söndagar. Det tror jag kan bli en rolig nördig halvtimme som inte är så svår att producera och som kan gå ut via en nätsändning. Det är ju mer ST:s bord än ATG:s, men jag tror att det är bra att skapa ett intresse och visa att det går rätt till.

Quinté kom också på tal, och även om regeringen hittills vägrat ge koncession för det i flera ansökningar så är det en spelmyndighet som kikar på det där efter årsskiftet. Licenssystemet ger möjligheter.

ATG har också berättat för ST att deras spelkunder vill ha skoinfo som endast i väldigt få undantagsfall ändras, och även information om sulky och i förlängningen också huvudlag. En karamell att suga på.

V75
ATG:s och travsportens stora motor är V75, rikstoton. Här resonerade Hans mest med sig själv om höjda radpriser, svårare lopptyper och liknande för att det skall finnas rimliga möjligheter till höga utdelningar. Det är inte helt enkelt, och riskabelt att förändra den stora motorn.

Att lördagsspelet är fräscht och ständigt aktuellt med sin samtid är viktigt, enligt mig. Det är också då det blir tillräckligt svårt för att kunna ge de riktigt höga utdelningarna. Mitt recept för att utdelningarna skall bli höga på V75 är att bara ha det som lördagsspel, och samla våra största lopp till lördagar. OK, Sprintermästaren på torsdagen, Hugo Åbergs en tisdag och Elitloppet på söndagen kan jag stå ut med. Men lopp som Kriteriet, Derbyt, Stochampionatet, BC-finaler etc. vill jag se på lördagar, och därmed få färre (inga) extra V75. När det kryllar av välbetalda lopp i massor av V75-omgångar delar de bästa upp loppen mellan sig, och spelarna har inte så svårt att pricka in rätt rad. Ser man till omsättningen är det inte väldigt mycket som skiljer en småtrist extra V75 från en V86 eller en GS75.

När frågan om internationellt spel kom upp var budskapet glasklart. ATG ville ha en bättre marginal på sina produkter man säljer, och dessutom ha ett bra ”ekosystem” med lika villkor för alla spelare, utan rabatter och kickbacks på något sätt.

Kanal 75
Kanal 75 kommer behålla sitt format ungefär som tidigare, åtminstone tills vidare. Annat var inte att vänta, för det är lite stökigt där med skiljelinjer mellan ATG och sporten. Kanal75 är organisatoriskt ATG:s dotterbolag. De gör en massa TV-bevakning för olika medier på uppdrag av Svensk Travsport (och galoppen) som betalar för kalaset, med pengar som de får av ATG. Men på så sätt så är det ett par hundra miljoner av det som ATG ger till sporten, som går tillbaka igen till Kanal75.

Det är också ATG som äger positionssystemet, inte ST, medan det är banorna som äger den mesta utrustningen för spelinformation på respektive bana i form av oddstavlor, TV-displayer och liknande. Dessa är dock helt anpassade för ATG:s spelformer, sätt att visa data etc.

Det här kommer att bli en mycket hård nöt att knäcka i det framtida licenssystemet, för det är knappast så att det finns pengar nog för att ännu fler TV-team från olika spelbolag skall göra segerintervjuer på banorna, ställa frågor till tränarna på stallbacken etc. Och inga andra spelbolag vill vara med och betala för att marknadsföra ATG:s spelprodukter, eller att inte kunna göra samma saker som ATG gör.

16:20
Och så var det ju det här med 16:20 som starttid för V75. Hans Skarplöth har alldeles rätt när han säger att vanans makt är stor. Det går inte att hålla på och hatta med starttiderna, och jag tror man skall bli ännu mer strikta med dem. Själv spelar jag mindre V75 sedan det blev 16:20 som starttid, men jag inser att andra spelar mer. V75 är inte hela mitt liv, så jag orkar inte bråka om det där mer.

Jag vill dock påstå att det som verkligen varit en ”hit” för V75 är ombuds-tillsammans som lanserades månadsskiftet februari/mars 2016. Ny studio, annat upplägg på sändningarna, positionssystem och starttider är ganska små faktorer i den utveckling vi sett de senaste åren. Det här vet Hans, men det är affärshemligheter hur bra ombuds-tillsammans går.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.