Korta notiser per den 27:e Oktober 2018

ID-kontroll
Från den 1:a November så inför ATG obligatorisk ID-kontroll på alla som spelar. Det innebär att vid allt spel ute hos ombuden måste den som spelar legitimera sig. Det handlar väldigt många som idag köper Harry Boy, som köper andelar i andelsbolag eller då och då plitar ihop en egen kupong och lämnar in. Många är äldre. När norska Rikstoto gjorde likadant så tappade de en hel spel. När Svenska Spel gjorde det, så tappade de också. Och det är inga små tapp, utan det handlar om hundratals miljoner.

Alla vi som är mer rutinerade spelare och redan har ATG-konto kommer behöva hjälpa till för att det här skall bli smidigt. Hjälp era föräldrar, arbetskamrater och grannar så att vi inte tappar dem som travspelare. Det finns en del i potten för spelarna.

  • Under 2017 tjänade ATG 100.000kr om dagen på att spelarna slarvade bort spelkvitton. Det blir naturligtvis omöjligt nu, pengarna kommer in på ditt ATG-konto om du glömmer hämta ut vinsten.
  • Man slipper krångla med en massa kontanter vid vinstutbetalningar, om man inte vill. Pengarna kan gå in på ATG-kontot och där användas för spel eller föras över till sitt bankkonto.
  • För att de som har problem med sitt spelande verkligen skall kunna stänga av sig är det ett måste att legitimera sig vid spel. Det här kommer vara en del av ett trygghetspaket där spelarna skyddas från att spela bort jobb, familj, hus och hem. För deras skull kan det vara värt att visa sin legitimation.
  • Till skillnad från många andra spel så lever den svenska hästsporten på de pengar som ATG tjänar på spelet. Att spela på hästar gör så att det kommer pengar som finansierar hästarnas välbefinnande. Det är få andra spel där avkastningen går till dem du ser i TV-rutan. Dessutom är spel på hästar så enormt mycket roligare än bollar och nummer som dras.

ATG hoppas fortfarande få till ett undantag för banspelet direkt på banorna, men det ser inte ut som att man får det. Om alla har sina ATG-konton i ordning så går det ändå ganska smidigt att spela i kassorna på banorna, även om det är få kassor som klarar av det. Om inte annat kan man med sitt ATG-konto spela via sin mobil istället, och det klarar allt fler av att göra, även bland de äldre.

Tävlingsplanering?
Den här helgen är det dubbla V75, man kör mycket fina BC-uttagningar på söndag. Idag kör man på Jägersro, tävlingarna är slut strax efter 19 ikväll. I morgon skall en stor del av samma kuskar och tränare vara på Solvalla och köra lopp med första start 12:45. Det betyder massor av transporter och en massa logistik för travtränarna att lösa. De är vana, och löser det här genom att flyga, hyra in transporter och låta hästskötarna jobba nästintill dygnet runt över helgen.

Några flyger från Kastrup till Arlanda ikväll, men det är ju inte alla som flyger. Många åker med hästtransporten hem till gården där det skall lastas av, lastas på nya hästar och så vidare till Solvalla. Varför man har den här planeringen gång efter annan är för mig en gåta. Få andra yrkesgrupper skulle acceptera det. Går det att planera tävlingsdagarna utifrån andra perspektiv än man gör idag?

V75-tips
Till dagens V75 har jag kikat lite, och jag tror så här:

Spikar: 4 Dear Friend i V75-1 må vara sto, men har verkligen gått från klarhet till klarhet. 6 Propulsion i V75-7 bör om allt är normalt vinna det här loppet.

Låsen: I V75-5 hittar jag en trio som borde vara de tre första i mål. 1 Can Lane, 3 Norton Commander och 5 Heart of Steel. Jag väljer också ett chanslås i V75-4 med 4 Navy Blue och 14 Happy Steel. Det är lärlingslopp så vad som helst kan hända, men jag tycker de här två tillsammans har en god chans, väl över 50%.

Luringarna: I V75-2 hittar jag 9 Cobbys Olifant som det skall bli intressant att se. Och i V75-6 tror inte spelarna att spår 12 och lång distans är melodin för Tropicana Ås. Jag tror däremot det passar bra och att hon skall räknas.

Systemet:
V75-1: 4 Dear Friend
V75-2: 1, 2, 4, 5, 9
V75-3: 1, 4, 9, 10, 11
V75-4: 4, 14
V75-5: 1, 3, 5
V75-6: 1, 5, 8, 10, 11, 12
V75-7: 6 Propulsion
900 rader, 450 kronor.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.