Korta notiser per den 27:e November 2018

Om tränarnas priser på hästtransporter
De stora tränarna tjänar massor av pengar på sina transporter, är en spridd åsikt som man ofta hör. De pekar på att i den där stora bilen går det in massor av hästar, och alla betalar fullt pris. Tränarna brukar freda sig med att den där stora bilen kostar flera miljoner i inköp, och dessutom kräver en anställd chaufför. Vill ägarna inte åka med så kan de ordna en karavan av hästsläp och själva köra sina hästar.

Så hur är det då i verkligheten?

Till att börja med är själv tävlingsbiten ganska oreglerad i de avtal som finns om avgifter. Hästägaren betalar anmälningsavgift till ST, gästbox till banan, och sedan är det utselningsavgift och eventuellt traktamente till tränaren, jämte en provision på inkörda prispengar. Underförstått så skall den dagliga kostnaden för att ta hand om hästen täcka åtminstone en del av all den tid som en tävling inkl resan tar. Det gör den i praktiken inte. Det här är ett av skälen till att hästskötarnas dagar blir så långa, och så uselt betalda per timme.

Men nu var det själva transporten vi skulle titta på.

Jag tog hjälp av en återförsäljare av hästtransporter som var mycket tillmötesgående och gärna förklarade det här för mig. Hans första kommentar var att alla siffror bygger på att man professionellt tar hand om sin transportbil. Gör man inte det kommer alla kostnader att stiga ordentligt, eftersom den sedan helt saknar andrahandsvärde och räkningarna för service och akuta reparationer blir många och stora. Och det tar också tid som skall betalas på något sätt när bilen städas ut och tvättas både ute och inne.

En stor transportbil för sex hästar eller fler, samt en liten bodel där hästskötarna kan vila, kostar åtminstone 4 miljoner + moms om den köps ny. Och det finns en del skäl till att man vill ha en så ny transportbil som möjligt. Äldre bilar må vara billigare i inköp, men sedan skall de repareras, servas och bärgas när de går sönder. Värdeminskningen är c:a 25kr/mil på en sådan transport om man kör 10 000 mil om året och behåller sin bil i 10-12 år. Säljer man den efter t.ex. 3-4 år så är milkostnaden väldigt mycket större. Likaså om man kör väsentligt mindre än 10 000mil om året. De flesta stora hästtransporter inom travet brukar rulla runt 10 000 mil om året, det är vad man räknar med i schablonerna.

Det är inte bara värdeminskning på en så dyr investering, man får räkna en kapitalkostnad också. Om vi räknar med 5% så blir det 200 000kr/år, eller 20kr/mil om man slår ut det på 10 000 mil.

Bilar måste servas också, och förslitningsdelar behöver bytas ut. Till stora lastbilar åker man inte till Biltema och köper bromsklossar för 79:90 och det är svårt att köpa bättre begagnade däck på Blocket. Ett oljebyte brukar kräva 30-40 liter olja av bästa kvalitet, och det sitter 10 däck på dem (dubbla på bakaxlarna) som kostar c:a 5 000kr/st. Man får räkna med 15kr/mil i underhålls- och servicekostnad.

Skatt slipper man inte ifrån, och bilen behöver försäkras. Numera är det också en del trängselskatter och broavgifter att räkna med. Sedan behöver man ha tillstånd från Jordbrksverket för att transportera djur. Ingen stor kostnad i sig, men det skall ju finnas där. 5kr/mil i snitt drar det här iväg på.

Ungefär 3 liter diesel per mil drar en lastbil i den här storleken, det beror lite på hur lastad den är, och hur stora vägar man kör på. Smala, kurviga och kuperade vägar drar mer än breda motorvägar. Stillastående bilköer drar hysteriskt mycket mer än att åka i landsvägsfart. Med nuvarande dieselpris blir det ungefär 38kr/mil exkl moms.

En yrkeschaufför med körkort och yrkesförarbevis kostar ungefär 300kr/timmen att ha timanställd inkl arbetsgivaravgifter, försäkringar och semesterersättning. Om man snittar 70km/h så blir det 43kr/mil.

Skall vi summera detta så får vi:
Värdeminskning 25kr/mil
Kapitalkostnad 20kr/mil
Service och underhåll 15kr/mil
Skatt & Försäkring 5kr/mil
Drivmedel 38kr/mil
Chaufför: 43kr/mil

Summa: 146kr/mil

De flesta tränare debiterar runt 50kr/mil för sina transporter, och visst blir det någon form av täckningsbidrag till verksamheten om man kan lasta 5-6-7 hästar i samma transport och åka. Men är det bara 3 hästar blir det i stort sett självkostnadspris.

Jag skickar SMS till en av våra större tränare och frågar om han vill svara på några frågor kring detta. Det ställer han upp på.

”Klart att man tjänar lite pengar när man kan fylla upp hela bilen och åka iväg för att tävla om fina prispengar. Det är dock inte så ofta bilen är full. Anmäler man åtta till V75 kommer bara sex med, och så är det kanske nån som man måste stryka sen. Jag brukar försöka titta dem i halsen innan vi åker, så man slipper stryka hästar som man transporterat. Ibland hjälper vi någon liten tränare med att få med deras häst också, ibland kan man sälja en plats till någon häst som har sålts och skall flyttas. Det är tacksamma intäkter i en bransch där man annars är helt utlämnad till en ganska liten kundkrets.

Men den där ”vinsten” som uppstår skall ställas i relation med tiden det tar att lasta hela bilen full. Först har en skötare förberett hästen för transporten, och sent på kvällen skall allt lastas av. Det är ju inte bara hästar, utan all utrustning, foder som de är vana vid och skötarna brukar vilja ha med sig ordentligt med extrakläder om det blir skitigt. Bra kläder är för övrigt väldigt dyra, och här på gården har vi fyra stora tvättmaskiner av tvättstugemodell, och lika många torkskåp som är igång nästan hela tiden för att tvätta kläder och hästtäcken. I mitt stall är det närmast dödsstraff på att lämna sina blöta kläder i transporten. Godispapper, äppelskrutt och kaffefläckar skall också bort innan arbetsdagen är slut.

Även om man ibland kan låna grejer på plats så känns det skönt att ha med sig även en egen långvagn att värma i. Jag är ju stor tränare och förväntas ha egna grejer med mig. Som tränare måste jag också se till att hästpassen är med, att alla har sina hjälmar och västar med, att eventuella ägardresser är med etc. Det är ju böter om man glömmer sådant. Och så brukar jag fylla upp hästbussen med fika, frukt och lite ätbart för skötarna som åker med. Sen så vill ju hästägarna att man skall bjuda på fika på banan. En del tar med sig barskåpet också, men jag vill inte ha onyktra människor i mitt stall, eller ens på stallbacken. Jag är där för att tävla, festen kan man ta efteråt.

Alla fokuserar hårt på den där lördagen när man kanske gjorde en vinst på att transportera hästar, men ingen bryr sig om måndagen då man hade två hästar till start, eller om man måste skicka skötaren till något breddlopp med en häst för att försöka köra ihop lite poäng. Det är dagar då det definitivt inte strömmar in pengar till kassan”.

Min egen reflektion är att det nog finns lite prutmån på några av de största tränarnas transporter, men att de få det handlar om också är de mest eftertraktade. De kan be en prutande hästägare dra dit pepparn växer, och vara rätt säker på att boxen är fylld snart igen. Som det ser ut så är ju tränarna beroende av att fylla sin nya stora transportbil. Helst varje dag, eller åtminstone så ofta som möjligt. 10 000 mil per år betyder 200 mil i veckan. Det är en hel del resande till tävlingsdagar. Det här är en av de faktorer som driver på resandet till tävlingar så mycket.

För övrigt anser jag att V75 bör starta 14:30

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.