Korta notiser per den 27:e April 2018

Propulsion visade klassen och klev ifrån de andra enkelt i sin comeback efter en välförtjänt paus. Det behövs väl lite mer för att komma i allra högsta form, men vi vet ju vad han kan. Det var kul att se honom på banan igen, för Elitloppet är ju inte vilktet lopp som helst. Man behöver vara i form för att komma levande därifrån.

Drive In
Något jag går och funderar över är varför man åker på trav för att sedan köra in med bilen och sitta där och kura på Drive In-parkeringen? Jag vill se publik, tvinga ihop dem så att de kan prata, heja, jubla och bli besvikna tillsammans. Att se bilar stå på rad vid staketet istället för publik som lever sig in i loppen är inte lika kul. Något att fundera över.

Rea på hingstar?
De många importerade hingstarna de senaste åren ser ut att leda till lite rea för deras avelstjänster. Jag såg igår att Dominion Beach går till avel i Danmark för prislappen 9 000 danska kronor. Det är ett fantastiskt bra pris för den hingsten med den stamtavlan, och den som har ett lämpligt sto i Danmark bör nog fundera över detta.

Det är ju annars rätt hård konkurrens nu mellan riktigt fina hingstar i aveln, och av vad vi sett på banorna i år kommer vi att ha massor med fina hingstar i aveln lång tid framåt.

Digital omställning
Travronden meddelade igår att man nu i Örnsköldsvik lägger ned utdelningen av morgontidningar. Det gör att Ronden kommer med Posten senare på dagen, eventuellt en dag senare eftersom Postnord numera får ta två dagar på sig att dela ut posten. Det här är ett problem för alla tidningar, och vi ser att upplagorna rasar för papperstidningar i ganska rask takt. Istället är det digital distribution av information som gäller.

Allt som det är bråttom med, som måste vara färskt sköter man lämpligast om den digitala vägen. Själv läser jag Ronden och Sulkysport digitalt, och papperstidningar är ganska sällsynt förekommande här i huset.

Högsäsong för travet?
Vi har 33 permanenta banor i Sverige. Många har inte särskilt många travdagar per år, men under sommaren brukar de ha ett kort meeting. I år har vi 4 veckor, 28 dagar, då alla dessa 33 banor har minst en tävlingsdag. Det är mellan 6:e Juli och 2:a Augusti som alla 33 banor tävlar minst en gång.

Det är ju ett gyllene tillfälle för alla att försöka beta av några banor till som man besökt. Att besöka alla 33 under dessa 28 dagar låter sig inte göras om man inte har ett väldigt snabbt flygplan till sitt förfogande. Flera banor tävlar samma dag, och Sverige är som bekant stort.

Jag hoppas dock att många kan försöka pricka in ett eller flera besök på travbanorna i sommar. Det går ju att kombinera med så mycket annat roligt.

Travet måste upptäcka sin publik
Har funderat mer på det här med hur travet skulle kunna marknadsföra sig mot sin publik. ATG och ST har ju rätt så unika möjligheter. Låt publiken börja samla sina minnen av besök hos ATG. När man kommer som publik till en travbana så ”checkar man in” på ATG och berättar att nu är jag på plats. Sedan samlas alla spel- och sportdata tillsammans med bilder från den dagen ihop under fliken ”Mina travminnen” där de ligger i all evinnerlighet. Man skall kunna gå tillbaka och minnas sina vinnare. Naturligtvis skall de också gå att dela i alla möjliga sociala medier för att visa vad man gjort.

Sådana data går att använda till mycket. Till exempel att året efter i god tid påminna om att förra året besökte du den här dagen, och hade så här trevligt, här är ett erbjudande till vår restaurang i år. Man kan använda det för att marknadsföra spel. ”Du vann 500 spänn på Brunte Bunter när du var på Hagmyren, nu startar han på Bergsåker och står för tillfället i oddset 8,64”. Möjlighterna är nästan obegränsade.

Det finns få människor i vårt land som surfar runt på mycket på olika travsidor som jag gör. Jag tillhör nog den procent människor som lägger mest tid på att kolla runt på banornas hemsidor, på travsport.se, på ATG.se och så vidare. När jag besöker hemsidor där något säljs så blir jag sedan ofta ”förföljd” av så kallade retargeting-annonser på nätet. Har jag t.ex. kollat Eckerölinjens turlista i sommar så ser de till att jag får se reklam för deras resor tills jag har köpt min resa. Men det händer ALDRIG att jag får se reklam för travevenemang. Travet är helt enkelt skitdåliga på att berätta för potentiella besökare att de finns. Det är en mycket bidragande orsak till låga publiksiffror, och att jag vid nästan 50 års ålder fortfarande tillhör den yngre fjärdedelen av publiken när jag besöker en bana.

Min mailbox fylls av hundratals mail där ATG berättar om hur många fantasiljoner jag kan vinna om jag tar ett krus med dagg från ängen där enhörningarna bor och gräver ned det precis där regnbågen kommer börja på midsommarafton. En massa andelssäljare öser in reklam om att jag skall köpa deras andelar, för de tror sig veta var enhörningarna bor. Tipsnissar som jag aldrig köpt något av mailar erbjudanden om att de vet en genväg till fantasiljonerna, för de har ett helt badkar med insamlad dagg.

Men har banorna Bergsåker, Hagmyren, Bollnäs, Gävle, Romme eller Rättvik någonsin mailat ett erbjudande inför sina stora dagar? Banor som ligger inom två timmars bilresa från där jag bor, och vars hemsidor jag besökt många gånger? Banor som jag oregelbundet besökt i mer än 20 års tid. Varenda enmansföretagare som säljer saker på nätet använder de här möjligheterna. Små campingplatser, restauranger, bokhandlare, hotell, flygbolag, bilhandlare och många andra. Men inte travet. De är berget som man måste gå till. Om publiken har svårt att upptäcka travsporten, så får väl travsporten börja upptäcka sin publik.

Gav det rätt betalt?
Årjäng V4
Förväntat antal rätta rader: 2 688
Antal rätta rader: 2 957

Boden V5
Förväntat antal rätta rader: 23
Antal rätta rader: 21

Gävle V64
(1 029 746kr spelades som ”Endast V6”)
Förväntat antal rätta rader: 2 632
Antal rätta rader: 2 988

Speltips
Dannero V65
V65-1: 2, 4, 5, 6, 7
V65-2: 1, 3, 5, 10
V65-3: 5, 10
V65-4: 3 Serious Try
V65-5: 12 Skummis
V65-6: 1, 3, 5, 7, 8
200 rader och kronor

Gårdagens hjälte
Smita Undan kom igenom väldrig bra, och satt efter 500m i dödens. Där pullade hon bort en krafter såg det ut som, och hade svårt att följa med när loppet skulle avgöras. Det blev ändå en sjätteplats och en liten slant. Såg mycket löpvillig ut och hade inte en tanke på att galoppera. Positivt tyckte jag.

Dagens hjälte
Panz Doubletrouble är ett 9-årigt sto som likt många andra gick premielopp som tvååring och kvalade som treåring. Men det blev ingen start där och då. Istället hamnade hästen i Danmark dit uppfödaren leasade ut henne. Det gick ganska bra till en början. Två segrar på de fem första starterna, men prispengarna är bedrövliga i Danmark. För en av segrarna fick hon motsvarande 4 704 svenska kronor. Sedan gick inte lika bra längre, det är många strykningar och galopper. Hästen kom hem till Sverige igen. Efter en tid hittade hon till Anette Fransson som köpte hästen för tre år sedan.

Där har Panz Doubletrouble tävlat kontinuerligt utan strykningar. Med tiden har hon blivit allt mer travsäker, och senast hon galopperade var för snart ett år sedan då man provade barfota runt om för första gången. Några segrar har det blivit, totalt 7 i karriärens 70 starter. Drygt 350 000kr inspunget har det blivit. I senaste starten satte hon nytt rekord på medeldistans som fyra, vilket indikerar att det kanske finns lite form ikväll när hon tävlar igen i Kalmars sjunde lopp. Lycka till, vi håller tummarna.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.