Korta notiser per den 26:e Oktober 2018

Lördagskomb?
Läser om det lite kärvande arbetet med att låta ST äga >90% av aktierna i ATG och på så sätt kunna plocka ut pengar genom den mycket skattegynnade metoden med koncernbidrag. Galoppen känner att det är läge att vrida om kulorna lite på travet och kräver TV-sända lördagskomber och GS75:or i utbyte.

Jag är skeptisk till att man skall rida lördagskomb. Att dra igång ett helt maskineri för att ha ETT lopp ute på Bro Park blir dyrt, mycket dyrt, i förhållande till spelet. Det blir en Ebberöds bank av sällan skådat slag, och galoppen behöver då också säkerställa att det finns galopp att spela på även vintertid. Men kanske om man lägger Topp Sju där, med Boost. Gör det där enda loppet till något där man som spelare kan bli enormt rik, med en hel del flax. Istället för att det kannibaliserar på travets redan etablerade spelformer så lägger man det där all omsättning är ny. Och så rider man det på söndagar klockan 15:00, direktsänt i TV4 (de har mest repriser på diverse matlagande dokusåpakändisar vid den tiden, så det lär bli billigt att köpa en kvart där). Ett lopp med 100 000kr i förstapris, utskrivet så att det med garanti lockar 15 hästar.

Travet och miljön
Ulf Bertilsson skrev en bra krönika igår i Ronden om travet och miljön. Det görs inte så mycket på den fronten. Jag tror inte vi fått se någon eldriven startbil eller ens någon som tankas med ”miljödiesel”. Mig veterligen finns ingen enda travtränare som marknadsför sig som en ”grön tränare” med bara miljödiesel i hästtransport och gårdens traktor. En enda tränare har jag hittat som marknadsför sig med att hästarna får ekologiskt foder (Gunnar Melander). Travsporten har helt missat vad övriga samhället håller på med. Istället pratar vi om flygtransporter av hästar inför storlopp, vi uppmärksammar ”långväga gäster”, vi ser upp till kuskar som tillbringar halva sin vakna tid i bilen eller i flygplan på väg till och från tävlingar. Om startbilen ryker mycket ur avgasröret är det ett problem för att hästarna skyggar för det, inte för att miljön tar skada av det.

Jag tror att det här kan komma att bli en enorm uppförsbacke framöver om man inte jobbar ikapp och helst tar täten. Om man vill kunna vara trovärdig som en sport med högt djurskydd, som bevarar det öppna landskapet, som håller landsbygden levande och ger människor unika upplevelser kan man inte skita ned med transporter från helvetet. Börja med att ta bort transportbidragen och lägg pengarna på gratis gästboxar och anmälningsavgift för hemmalaget. Gå igenom vad en bana kan göra för att minska miljöpåverkan och lägg låga CO2-utsläpp som ett incitament.

Och nej, man behöver inte börja servera veganska middagar i restaurangerna, men det får ju gärna finnas som ett alternativ. Det finns massor av ekologiskt att erbjuda vad gäller mat och dryck, som gärna också kan vara närproducerad för att minska transportbehoven. Och varför inte erbjuda fri entré till den publik som cyklar till banan?

Solvalla
Björn Goop har tagit bladet från munnen och berättat vad han anser är bäst för Solvalla. V86 endast på Solvalla, och gärna då med kortare tid mellan varje lopp än normalt. Det tror jag är en bra lösning. Kan man klara av V86 på under 2 timmar på Solvalla, med bra sport, är det bra. Och då blir det också bra sport i veckan när Åby, Bergsåker och Jägersro arrangerar V64 (eller om man vill ha V65). Björn tyckte också att alla finaler på V75 skulle köras på Solvalla och att det borde vara färre extra V75 på söndagarna. Man kan tro att han läst mina tankar…

Amatörseger
Det blev en amatörseger igår också på V64. Anders Jonssons ögonsten Ajlekses Cubano tog sin 21:a seger i den 110:e starten, och ännu ser han ut att ha mycket ogjort på banorna. 50 000kr var den segern värd. Fyra prisplaceringar till blev det för de amatörtränade hästarna i Gävle igår.

 

1 tanke på “Korta notiser per den 26:e Oktober 2018”

  1. Har inte läst krönikan du refererar till då den är låst, men håller fullständigt med dig när det gäller miljötänket.
    Många unga människor tänker idag mycket på miljön (och djurrättsfrågor) och jag tror att travets stora ”problem” i framtiden kommer vara både miljö och drivningarna.
    När de växer upp och skall börja intressera sig och spela på trav så kommer just dessa frågor vara sånt som gör att de inte kommer att intressera sig för travet förutom genom att motarbeta det tills ”vi” fixat till just dessa frågor.
    Drivningarna måste travet ta tag i snarast, innan politikerna får upp ögonen och förbjuder dem, travet måste ligga före och vara drivande (kunde inte låta bli) i just denna fråga.
    Sedan får kuskarna skrika hur mycket de vill över böter och avstängningar, passar det inte får de väl byta yrke eller rätta in sig i ledet.
    Är ju faktiskt befängt att vi faktiskt tillåter aktiva ,som säger sig älska hästarna, aga dem till framgång. I vilket annat sammanhang skulle det tillåtas?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.