Korta notiser per den 22:a November 2018

Johan & Stefan
Igår blev det en helkväll med Johan och Stefan, Lindberg och Hultman. Travets svar på underhållningens Siegfried & Roy. Det var väl använda timmar att sitta där och lyssna, och höra hur andra kommenterade. Jag vill börja med att rikta ett stort tack till dem och till Bollnästravet som gjorde att det där i all sin enkelhet blev en trevlig kväll.

Jag fick en del idéer som jag tänkte gå igenom.

Marknadsanpassning
De nedgångar som skett av aktiva inom travet har i mångt och mycket berott på att man anpasat sig till de kommersiella villkoren. Det ideella i sporten, det som inom många sporter är själen, har fått stå tillbaka. Marknadsdirektörers kalkylark har inte plats för värdet av att 300 personer står uppställda utomhus strax före mållinjen en gråkall novemberkväll och ser på rätt mediokra hästar som kämpar. Som applåderar vinnaren, som låter besvikelsen eka ut över de aktiva när en upploppsstrid slutar med galopp, som ropar uppmuntrande ord till kuskar redan under värmningen. De har spelat 20 plats på sjuan och har en 24-raders V4 inlämnat eftersom någon klåfingrig produktägare tagit bort den traditionella ”vinkeln”, V5. De köper en kopp kaffe, eller har i många fall med sig en egen termos och hembakt butterkaka. Någon har gjort leverpastejssmörgåsar med saltgurka.

Marknadsfolket tyckte att den här publiken KOSTADE travet pengar, för de drällde ju bongar omkring sig, använde kuponger, krävde att det skulle finnas pennor, utskrivna strecklistor, de köpte inget och spelade manuellt i kassorna om små pengar som kostade massor att administrera. Det syntes i kalkylerna.

Att det var de här människorna som var noga med att introducera sina barn, barnbarn, arbetskamrater och grannar till travet fanns det ingen kolumn för i Excel. Att det var de här människorna som så fort de fick råd köpte in sig på en häst syntes ingenstans i kalkylerna. Att det var de här som hjälpte amatörer att mocka boxar när de låg utslagna av flunsan, som hjälpte till att köra till en tävling långt borta i Hoting, som hjälpte till att spola av sulkyn efter loppet mot att de fick komma in på stallbacken… Det där fanns det heller ingen värdering av i någon kalkyl. Travet gjorde inte som F.C. Barcelona, man gjorde mer som Krösus Sork.

Hur marknadsförs trav?
Travet är jättebra på marknadsföra sina kommersiella värden, i synnerhet spelet. Det sportsliga har man i stort sett överlåtit till spelet att marknadsföra också, och de mer mjuka värdena marknadsförs knappast alls. Jag lovar att det finns fler tandemsulkys än det finns varmlufsballonger i Sverige. Dessutom är tandemsulkys mycket friare att använda. Ändå är det många fler som betalar för att åka varmluftsballong än att åka tandemsulky per år. Skillnaden ligger helt och hållet i marknadsföringen. När jag hörde Johan prata igår tänkte jag att det måste ju gå att sälja 50 000 tandemkörningar på ett år om man gör på rätt sätt. Inte bara till svenskar, utan också till turister från Tyskland, Holland och andra länder som besöker oss. Det skulle kunna bli en betydande inkomstkälla för många inom sporten.

Tänk att få åka tandem bakom en känd pensionerad häst, som t.ex. Spring Erom, eller nästa år kanske Harry Haythrow eller varför inte någon av Luddes eller Redéns pensionerade travare. Och kanske inte på en travbana, utan på en ambularenade turné runt om i Sverige. På hästgårdar med en rundbana eller för den delen en rakbana, ibland kanske i stadsparken i stan, måhända under en marknadsdag eller i samband med något annat jippo. Ponnyridning finns det alltid plats för, varför inte något för vuxna?

Hur föryngrar man sig?
Travets största utmaning är att klara av att föryngra sig. Även om det var glädjande många igår som var yngre, så var ändå majoriteten i den åldern att de hade sett fler travlopp än de har kvar att se. Och visst är det häftigt när människor i ”övre medelåldern” efter att barnen flugit ut, kåken är amorterad och föräldraarven är inkasserade tycker det är en bra idé att satsa på att äga en travhäst, följa med den på banorna när den tävlar, äta och dricka gott på restaurangen samtidigt. Det får de gärna fortsätta göra. Men samtidigt måste vi ha in fler som är <30 år. Människor som har många år att ge för världens bästa sport. De finns idag på internet, de konsumerar Youtube istället för tablå-TV, de jagar en date via appar istället för att gå på lokal och de har värderingar och idéer som de förväntar sig att få gehör för, eller att de i alla fall respekteras.

En hel del av dem tycker det är fel att äta kött, eller andra produkter från djurriket. De respekterar oftast att andra äter det, men själva vill de kunna äta ett sjysst veganskt mål mat. De vill inte se hästar bli piskade till seger, de tycker det är fantastiskt att kunna åka kollektivt till banan, och mest av allt betyder hästens utseende när den tävlar. Hur det går är sekundärt om den såg läcker ut med rosa glittriga flätor i manen. Det man klär sig i skall stå för fler värden än att hålla dig varm och torr. Handskarna skall helst sys i ett fattigt land, men där garantera bra liv åt arbetarna och sina familjer. Om selen gjorts av ett företag som bara använder solenergi är det bra och naturligtvis skall så mycket som möjligt återvinnas. Att alla hästtransporter och arbetsfordon på banan tankas med grön miljödiesel är väl självklart?

Tycker någon att travet fångat upp de ungas attityder och trender på ett bra sätt?

Jag kan fortsätta lite till. Unga idag dricker mycket mindre alkohol än förr, och röker nästan inte alls. Happy hour på banan med billig bärs lockar inga nya unga. Det gör för all del inte dyr öl heller, men när kunde man köpa en ekologisk smoothie på travbanan senast? Eller en skål med vegetarisk currygryta och ett naanbröd istället för en hamburgare? Nästan alla stora sporter har inflytelserika influencers med egna youtube-kanaler, gigantiska instagramkonton, hundratusentals följare på Facebook och twitterkonton som binder ihop allt. Varför ligger inte alla målfoton på Instagram? Varför ligger Kanal75:s program på ATGPlay och inte på Youtube? Varför nås jag så gott som aldrig av sponsrade meddelanden på Facebook där man marknadsför travtävlingar (gudarna skall veta att man får veta mycket annat).

Det är en lång väg att gå.

Det kommer nog mer tankar och funderingar de kommande dagarna, det här blev rätt långt som det är.

Amatörframgångar
Joachime Gustafsson har en häst som heter Surprise Power, och i gårdagens V86 blev det en verklig surprise för spelarna när den vann femte avdelningen och tjänade 70 000kr.
Emma E Johanssons Ritz Guiness vann sedan sjätte avdelningen på Solvalla, och 60 000kr. Vi lyfter på mössan och gratulerar dem.

För övrigt anser jag att V75 bör starta 14:30

1 tanke på “Korta notiser per den 22:a November 2018”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.