Korta notiser per den 21:a November 2018

Snedspelat
Igår blev oddset på Dagens Dubbel 20,60. Vinnaroddset på hästen i andra avdelningen, Concrete Dee blev 25,08. Det är inte så ofta det blir så här skevt, men det händer oftare nu är för några år sedan. Då härjade Paribet som bäst, och de lät sina datorer analysera alla speldata och gjorde sedan sina insatser där spelarna satt för skeva odds. Det underlättades så klart av att deras spelavdrag var väldigt lågt, och lika i varje spel, något vanliga spelare inte kan räkna med.

Det går ju annars alldeles utmärkt att använda olika spelformer för att spela på samma utfall, även om det blir mer komplicerat. Att använda Triospelet för att spela vinnare är fullt möjligt genom att vikta insatserna och genom att få kompletta bearbetningsbara speldata som är tillräckligt färska ända in till spelstopp. Det är blott ett fåtal som har det, och det ger väldigt olika villkor för hur man spelar. ATG borde inse att det finns en hel del omsättning att suga upp på arbitrage-spelare som använder skillnader i oddssättning i olika spel för att maximera sin vinst. Det kommer minska skillnaderna. Paribet omsatte mer än en miljard under ett år, och inga super-duper-jackpottar i världen kommer upp till sådana spelökningseffekter.

”Gubbarna i keps” kanske inte hänger med på det här, det gör sig kanske inte i TV, men unga människor som vant sig vid att simultant spela åtta bord på nätpoker, daytrada aktier, valutor och optioner eller jämföra 20 spelbolags oddssättning för att hitta ett odds som ligger fel, skulle älska att få sjunka ned bland siffror på sina multipla datorskärmar för att hitta ett bra spel.

Jänkarvagnar förbjuds
Igår sipprade det ut, det som det skvallrats om några veckor. Användandet av så kallade jänkarvagnar skall begränsas genom att den förbjuds i vissa typer av lopp, och om ett par år skall den helt fasas ut. Det är rätt många från hästsportens hus som i förtroende berättat för sina vänner inom sporten att det kanske inte är ett bra läge att pantsätta den sista decimetern av skorstenen för att köpa nya sulkys.

Beslutet förväntas tas av ST:s styrelse i morgon. De får väl själva redogöra för skälen, resonemangen och definitionerna. Själv vet jag inte riktigt vad jag skall tycka. Den har funnits ett antal år nu, och det är inte fler olyckor nu än förut. Det går inte att se att den skulle ge fler skadade hästar, eller att de inte kan starta lika frekvent som förut. Många hästar har bevisligen plockat fram kapacitet man inte visste att de besatt, medan några andra stressat upp sig och inte alls förmått prestera. Många av de banrekord och svenska rekord som satts de senaste åren är satta med denna typ av sulky.

Samtidigt har det varit en del av kostnadsexplosionen inom sporten, spelarna har förstått att det här är ett verktyg som kan förändra en häst ordentligt och krävt information om vilken vagn som skall användas. Flera mycket erfarna kuskar hävdar att man ser mycket sämre i dem, och att olycksrisken därför ökar. Rent sportsligt kan man också ifrågasätta att ekipagen med en liggande kusk blir längre, och att ”en längd” därför blir ett längre avstånd än förut.

Jag kan ju se med egna ögon att det i voltstart blir väldigt tajt att vända med denna typ av sulky, och när flera ekipage på samma volt har den är det nästan garanti på omstart. Det är nog rimligt att plocka bort den i sådana lopp. I övrigt vill jag att man tittar på om man verkligen har belägg för att dessa sulkys är mer skadliga för sporten än nyttan med dem. Det skall ju vara en utfasningstid för att förhindra ekonomiska katastrofer, och det gör ju att beslutet skulle kunna komma att ändras tillbaka.

En harmonisering med franska regler är väl annars inte fel, men jag anar att det här och var kommer svida ekonomiskt. En sulky vill man ju skall hålla något tusental lopp i alla fall, med en mer noggrann persedelvård kanske 2 000 lopp. Det kommer långt ifrån alla sulkys att hinna med, och därmed är det en rätt stor kapitalförstörelse för dem som relativt nyligen har investerat i dessa. Flera sulkytillvekrare har också lagt en väldig massa resurser på att ta fram nya modeller och få dem typgodkända, ett arbete som man nu inte kommer att kunna få tillbaka pengarna för.

Publikrekord?
Ikväll ser jag fram emot Johan & Stefan Show på Bollnästravet. Det blir väl publikrekord?

För övrigt anser jag att V75 bör starta 14:30

1 tanke på “Korta notiser per den 21:a November 2018”

  1. Kostnads skäl? För vem.
    Spännande att få ta del av skillnaderna mellan de tillåtna o förbjudna.

    Stortränare/ägare har idag t ex ofta vagnar som kostar ca 90 000+moms.
    Jänkarvagn ca 45-50,

    Om man skall förbjuda vagnarna för dom är dyra att köpa in, bör ju de nyaste modellerna av t ex custom ifrågasättas.
    Hyperlätta, stadiga ”flygplansmetall” med riktiga ”speedhjul” som är dubbelt så dyra att köpa än en sk ” jänkarvagn”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.