Korta notiser per den 19:e April 2018

Peter Untersteiner, den alltid glade, tillmötesgående och korrekte, fick igår välförtjänt fira seger nummer 3 000 som kusk. Jag sällar mig till kören av gratulationer. Han är därmed en av de allra största i svensk travsport, och eftersom han just nu har ett av Sveriges största träningsstall så är det inte alls så att hans karriär skall sammanfattas. Tvärtom, den kan nå nya höjder.

Storlopp och inbjudningar
Inbjudningarna till de stora loppen duggar tätt, som det skall vara. Det är många lopp den kommande tiden, och det är viktigt för alla arrangörer att förvissa sig om att få rätt hästar. Det finns några olika stratetgier. Elitloppet och Oslo GP har alltid haft ambitionen att de bästa hästarna från världens travländer skall stå på startlinjen. Även Olympiatravet har haft ambitionen att bredvid de inkvalade skall det vara högklassigt internationellt motstånd. Jag vet inte om Titty Jepson är en sådan häst. Kanske hade man istället lika gärna kunnat bjuda in en vanlig svensk snabbloppare. Men OK då, så länge det bara är en sådan häst inbjuden.

Annars har det blivit en fluga med att utse andra lopp som kvallopp till de största loppen. Det börjar bli rätt så många sådana lopp idag, och jag gillar det. Det är en chans för den som har en ”bortglömd” häst att visa att den har att göra i de stora sammanhangen.  Jag kan rent av tänka mig en serie lopp till exempelvis Åby Stora med fyra långlopp under April, Maj, Juni och Juli där de prisplacerade får poäng, och den som efter fyra lopp har flest poäng får en plats i Åby Stora. Det går gärna vara tilläggslopp i denna serie så det finns chansen för någon inte så meriterad (men som bevisligen gillar distansen) att sig in där, med fin form.

Code of Conduct
I Maj förra året uppdaterades i all hast Code of Conduct med ett lite märkligt dokument. Det heter ”Kompletterande policy angående reklam och marknadsföring” och påbjuder att tränare som vill ha någon form av reklam från företag verksamma inom vissa branscher skall först ha ST:s godkännande. Där står inget om vilken instans som skall ha hand om det. Är det styrelsen, sportchefen, licensnämnden?  Det är dock inte det mest märkliga med det, utan det märkliga är vilka verksamheter man inte får göra reklam för, om man är i en roll som omfattas av Code of Conduct.

Först ut att nämnas är ”Krigsindustrin”. I Sverige är många stora företag på olika sätt involverade i det som kallas försvarsindustrin. Sverige producerar som bekant egna stridsflygplan, vi bygger ubåtar, granatgevär, pansarskott, radarsystem, stridsledningscentraler etc. Mycket är högteknologiskt, annat är mer basic som t.ex. pansarplåten Armox som SSAB tillverkar och som bl.a. finns i isrealiska stridsvagnar. Det finns inget förtydligande vad som avses, och det är en smula märkligt.

Nästa bransch att nämnas är pornografi. Inte heller där med någon slags förtydligande om vad som avses. Webshopar som säljer lite sexleksaker, är det OK? Om de säljer film med allehanda teman? Är Viasat som distribuerar film av uppenbar pornografisk natur välkomna?

Sedan kommer faktiskt något tydligt i form av ”enligt svensk lag oreglerad vadslagning (gäller även andra spelformer som inte är tillåtna enligt svensk lag)”. Tydlig och med udden riktad åt bolag som inte har svensk licens. Något säger mig att det var det här som var det viktiga, men så insåg någon att här skulle man kanske möta argumentation om att det var OK att sälja minor som massakrerar barn, våldsporr, alkohol och tobak, men inte spel. Så man sopade ned allt utan att riktigt tänka sig för. Det skulle ju ändå avgöras av ST så där fick man väl utgå från att det organ som nu behandlar detta skall gå igenom sponsorernas verksamhet för att kunna ge nådiga nicken.

Det finns två punkter till. Starksprit och tobak. Tobaksreklam är oerhört hårt reglerad i Sverige så det är svårt att göra sådan reklam lagligt. Även reklam för alkohol är hårt reglerad, och det är i praktiken omöjligt att öppet marknadsföra starksprit. Man får göra som på Hagmyren där prodcenten Tevsjö Destilleri gör reklam för sitt företagsnamn, men inte sina produkter. Eller som i Gävle där man har whiskyprovning utan att nämna att det är Mackmyra.

Den här paragrafen är dock inte heltäckande. SMS-lån och spå-tanter är det t.ex. tydligen helt OK att marknadsföra.  Mitt förslag till ST är att man låter svensk lag gälla istället för att försöka bygga upp en organisation som klarar av att vara moralens vita riddare.

Travsport, spel och alkohol
Svenskt trav har annars en hållning till alkohol som inte är helt okontroversiell. Många banor har fullständiga rättigheter, och man säljer alkohol på svenska travbanor varje år för oerhört stora belopp. Hundra miljoner eller något liknande kommer man upp i tillsammans. Man har heller inga moraliska betänkligheter vad gäller marknadsföring. T.ex. Solvallas vinnarcirkel är fylld av reklam för ett champagnemärke utan några som helst synliga invändningar om att alkohol kan vara skadligt. Alkohol och spel, hand i hand, och från travet tycker man att de har rätt att vifta med röda kort åt spelbolag med t.ex. kasino på nätet. ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne”

Samordnad reklamförsäljning
Något som annars saknas en hel del på svenska travbanor är reklam från våra stora företag. Reklamskyltarna runt travbanorna har allt som ofta en väldigt lokal prägel eller så hör man till leverantörerna till hästsporten. När såg man senast en reklamskylt på en travbana från SAS? Eller H&M? Eller Volvo, Scania eller alla de andra riktigt stora företagen? Med så mycket TV-exponering, så mycket mediautrymme, så borde travet vara en attraktiv partner för stora sponsringssamarbeten.

Flyg till tävlingar
Ser att man äntligen börjat titta på flyg till och från banorna som arrangerar V75 och andra storloppsdagar. Det är en ganska imponerande skara människor som skeppar runt sig i V75-cirkusen, inte bara kuskar, tränare och hästägare. Det är också en hel del journalister, fotografer och folk som skall ordna TV-sändningen. Alla har de slitit sitt hår över horribla turlistor, ännu mer horribla priser och att sedan försöka få ihop redovisningen med hotellnota, taxikvitton och allt annat runt om sådana resor.

Gav det rätt betalt?
V86 Onsdag
Förväntat antal rätta rader: 452
Antal rätta rader: 315

Speltips
Jägersro V4
V4-1: 1 Racing Ribb
V4-2: 1, 2, 5, 6, 10
V4-3: 1, 4, 5, 7
V4-4: 1, 3, 9, 11, 14
100 rader, 200 kronor

Gårdagens hjälte
Google hände med bra, trots ett trist utgångsläge. Spurtade på stretchen och knep en sjätteplats. En fullt godkänd insats.

Dagens hjälte
Dagens hjälte heter Atlantic Breeze. Han är 11 år, gick premielopp som tvååring och startar ikväll sin tolfte start i livet.
Den 17:e September 2009 var det tänkt att Atlantic Breeze skulle kvala, som tvåårng, men ströks då med orsaken tränarbyte. Han flyttades sedan från Hans Adler till uppfödare, ägaren och tränaren Håkan Noldal. Och på hans träningslista har han sedan stått, och i Juli förra året, som tioåring kvalade han.

I de tre första starterna blev det två segrar och en andraplats, men sedan har det blivit lite mer blygsamma placeringar. I kväll är det dags i V64-avslutningen på Axevalla. Spår 5 från tillägg över lång distans och det är tufft motstånd med många konkurrenter som har många fina placeringar i sina rader.

Men det vet ju inte Atlantic Breeze, han är fortfarande inne på första året som tävlingshäst och har fortfarande en del att lära. Det blir man aldrig för gammal för.

Lämna en kommentar