Korta notiser per den 17:e Januari 2019

Om skrällar på V86
V86 igår blev ånyo så svårt att ingen klarade alla rätt. Faktum är att svårigheten på raden var så hög att endast en av 1 738 780 583 rader borde klarat av det. Det motsvarar en omsättning på 434,7Mkr. Ändå finns det spelare som påstår att V86 är ett bra spel.

Orlando Triss hade 0,34% av V86-insatserna på sig, medan vinnarspelarna taxerade ekipaget till oddset 60,34. Det är 1,32% av insatserna. I långa loppet är streckspelarna bättre än vinnarspelarna på att taxera dessa storskrällars verkliga chanser. Det verkar finnas nästan obegränsat av drömmare som skall sätta en peng på de stora skrällarna, och det trycker ned deras odds långt under deras verkliga chans. Det finns ju i vart och vartannat lopp en handfull skrällhästar med endast sporadiska streck på sig. Orlando Triss var inte ens minst streckad i sitt lopp. Den minst streckade hästen i det loppet, Hot Pride, hade 0,24% av V86-insatserna på sig, men hela 4,5% av vinnarspelet. Han slutade oplacerad…

Endast en häst inom gårdagens V86-spel hade ett eventuellt vinnarodds på mer än 100 gånger, men hela 25 hästar hade mindre än 1% av insatserna inom V86 på sig. Det är svårt att bli rik genom att meta vinnarspel i skrällarnas damm.

Har man talmansrundor på Spelinspektionen?
Spelinspektionen spurtade före årsskiftet och gav många bolag licens från årsskiftet. Men inte alla bolag. De som kom in lite senare med sin ansökan har inte fått licens ännu, och sedan årsskiftet har ingenting hänt. Det skulle alltså kunna vara ytterligare ett par dussin bolag som slåss om marknadsföringsutrymmet i svenska media och försöker göra sig hörda…

Franska pengar
Timo Nurmos leder tränarligan i Sverige hittills i år. 9 segrar på 24 starter. Mest intränade pengar har Robert Bergh enligt statistiken. Och eftersom Jorma Kontio kört mycket åt Normos så leder han körsvensligan, men det är tätt – som sig bör. Mest pengar har Örjan Kihlström kört in. Ännu så länge bara små pengar i förhållande till vad en seger nästa söndag i Prix d’Amerique inbringar. Då är prissumman där ändå sänkt från förra året. Då var det 1 miljon Euro i prispotten, varav 450 000€ till vinnaren. I år är den totala prispotten 900 000€, varav 405 000€ till vinnaren. Det är som sagt sparbeting i Frankrike också, och ingen kommer undan.

Eller jo, publiken kommer undan. En biljett för söndagen kostar 6,80€, men man har också en kampanj där man får gå två personer för priset av en. Avser man att besöka banan både lördag och söndag finns en weekend-biljett för 8€ som gäller bägge dagarna, och skulle man ha bilen med sig kan man köpa parkeringsplats för den bägge dagarna genom att lägga till 2€. Inträde och parkering hela helgen för 10€ alltså.

Koll på almanackan?
Det börjar komma fölningsrapporter, trots att vi ännu bara är några veckor in i Januari. Skall man få fram en årgångstopp hävdar tränarna att det är en fördel om hästana är födda tidigt så de har maximal tid på sig att växa upp och tränas. Hur mycket koll har stamboksförande land på sin avel idag när ston står i andra länder med låga kostnader och/eller milda vintrar? Kan man lita på att ingen lite för tidigt född kom på fel sida årsskiftet och sedan påstås vara född senare? Kan man lita på att de är födda så tidigt som det påstås? Fölens födelsedag är ju hårdvaluta i auktionsringen sedan.

Sport idag:
I Handbolls-VM har turen kommit till Sverige – Ungern klockan 20:30, men det är många matcher varje dag.

Ikväll avgörs fem SHL-matcher, och det är spännande möten. Serien är inne i ett skede där varje poäng är hysteriskt viktig för om man skall kunna ta en slutspelsplats, om man skall behöva kvala, om man skall vinna serien, om man skall få en chans att bli mästare.

Det är också två matcher i bandyns elitserie, två matcher i Basketligan och i fotbollen är det spännande matcher i spanska cupen och så klart asiatiska mästerskapen där det nu börjar dra ihop sig. De sista gruppspelsmatcherna avgörs idag, i redan avgjorda grupper. Sedan börjar slutspelet.

V64 från Åby, som inte ser så svårlöst ut på förhand, men så kommer ju väder, vind och bana in i bilden.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.