Korta notiser per den 13:e April 2018

Fredag den trettonde idag. Med tanke på hur skrockfulla vissa aktiva, och för den delen spelare, är så borde det knappt ordnas några tävlingar idag.

Breeders Crown-loppen igår visade att det finns en del hopp om att vi kommer få se många fina hästar även i årets unghästlopp.
Devil Sound försvarade ledningen två gånger, öppnade första varvet på 13,5 och vann sedan lätt. Imponerade.
Felicity Shagwell årsdebuterade och fick inte sitta ifred särskilt mycket under slutvarvet, men vann ändå ganska säkert. Blir spännande att se med lopp i kroppen.
Catch My Love nådde inte riktigt kulltoppen förra året, men såg fin ut nu. Kanske kan ta sig upp.
Lucifer Lane såg också pampig ut när han gled till ledningen och avvisade allt.

Anders Zackrisson, André Eklundh, Tomasz Wisniewski och Thomas L Nilsson hette tränarna till de fyra BC-vinnarna, och jag konstaterar att man inte måste tillhöra de stora tränarna för att nå i alla fall vissa framgångar. Det är inte så att jag missunnar de stora att få visa sin skicklighet att plocka fram det där extra ur en häst, men det är uppfriskande och bra för återväxten när fler får visa att de kan.

Mer om Danmark
Under de kommande fem åren skall svensk travsport föra över c:a en kvarts miljard till det danska förbundet. I gengäld får ATG närmast monopol på hästspel i Danmark är det tänkt. Från 2024 skall svensk travsport betala c:a 100 miljoner om året till Danmark när de blir fullvärdiga medlemmar i ST.

Under övergången har Danmark förbundit sig att med hjälp av de svenska pengarna rusta upp sina banor och anpassa sina datasystem, reglemente etc. till svensk standard.

Jag vet ett antal svenska banor som undrar lite över när det skall komma medel för att ta itu med deras förfallna stallar, läckande tak, rostiga staket, de gamla tjock-TV i restaurangen (som för övrigt också skulle behöva piffas till lite med en lite modernare färgsättning) och den otillräckliga belysningen. Banor vars styrelser är lite oroliga för att deras banor skall hamna på efterkälken och bli förmål för nedläggning vid minsta lilla hack i spelintäkterna.

Det finns rent av dem som hade hoppats på att de, med det trav de har kvar, skulle kunna få nedgradera sig till ungefär nuvarande dansk standard. När man inte har mer än något tiotal tävlingsdagar om året, under sommaren, kanske alla inte behöver en box i ett stall, och måhända behövs inte staket och sådant heller. Men nu har man valt den dyra vägen… Vi får se var vi hamnar med detta.

Små tränare
Carl-Otto Göransson lägger sin tränarverksamhet på is och börjar jobba hos Lutfi Kolgjini. Det är flera mindre tränare som tagit liknande beslut, och ännu fler funderar på hur man skall göra. En tränare förklarade för mig hur illa det var att vara liten för en tid sedan.

Har man färre än runt 50 hästar är det svårt att få ekonomi på det. Som liten tränare betalar man mer för nästan allt jämfört med en stor tränare. Dyrare foder, eftersom man inte får samma rabatter. Dyrare kläder och utrustning, där man heller inte kan få samma rabatter som när de stora skall ha kläder åt 15 anställda.

Tänk dig sedan att försöka hålla dig med en egen rundbana, rakbana eller backe att träna i. Slå ut kostnaden för det på 20 hästar och sedan för 60 hästar och kanske också 100 hästar som de allra största har. Det är stor skillnad.

Som liten tränare åker man med en, eller kanske två hästar, till en tävling. 6-8 timmar försvinner på en start. En stor tränare åker med fem eller fler hästar, och gör fem starter med samma tidsåtgång. Min dress måste tvättas efter ett lopp, min väst och hjälm åldras lika snabbt som de större tränarnas, men har ju gjort många färre starter. Som liten måste man ha egna passhästar, och mockning och utfodring på helgerna får man också ta hand om själv om det skall fungera att ta ut en lön.

När jag har två tomma boxar är det 10% av intäktssidan som försvinner. För en stor tränare är det 2-3%. Oavsett hur många hästar jag har så är det samma licenskostnad. Man kommer till en gräns när det inte längre går. När man inte klarar av att konkurrera med de stora.

Sedan går det fort utför. När man inte har råd att köpa de mest välstammade hästarna, anlita de bästa veterinärerna, köra i den senaste sulkyn med de lättaste kolfiberhjulen, då vänder många ryggen till. Hästägare som har fått en nyttig häst flyttar dem gärna till en stor tränare för där får de en ”riktig” veterinär, får tävla i en ”riktig” sulky, åka en ”riktig” hästtransport och så fick de chansen att köpa in sig på en ”riktigt” välstammad auktionsdyring också. Dimensioner i hästägandet som små tränare har svårt att erbjuda.”

Ordna strykningarna
Då och då läser man om hur hästar skall strykas. Ibland tar det sedan åtskilliga timmar, rent av dygn innan hästen verkligen stryks. Anledningen är att det bara går att stryka genom att ringa arrangerande banas sekretariat. Det var kanske en ordning som var praktisk på den tiden det inte fanns internet, och när banorna hade gott om personal som skötte anmälningar, bokföring och liknande. Men så ser det ju inte ut längre.

Information om att en häst skall strykas sprider sig blixtsnabbt med internets hjälp, samtidigt som det är få människor på banornas sekretariat som svarar i telefon under större delen av dygnets timmar. Det vore på sin plats att man omgående löser det här med att stryka. Det borde vara enkelt för den som får anmäla hästen att också kunna stryka hästen efter BankID-legitimering via en internettjänst.

Den 1:a April blev jag själv lurad när någon på morgonen i ett missriktat försök att vara rolig basunerade ut att Zenit Brick hade en hovböld och skulle strykas. Det hade han inte, och han ströks inte heller. Men det fick mig att spika On Track Piraten utan att blinka och sedan ta hand om släktens påskfirande. Nu blev spiken rätt, men jag blev lite förvånad när Zenit Brick stod kvar i startlistan.

Av rena spelsäkerhetsskäl borde det vara otänkbart för någon att påstå att en häst skall strykas innan den faktiskt är det. Först stryker man, sedan berättar man för journalister och andra. För att kunna göra det behövs en smidig tjänst för att kunna göra just det.

Gav det rätt betalt?

Boden V4.
Förväntat antal rätta rader: 70
Antal rätta rader: 67

Åby V5
Förväntat antal rätta rader: 52
Antal rätta rader: 30
(Riktigt bra betalt)

Örebro V64
(3 284 295kr spelades som endast V6 denna omgång)
Förväntat antal rätta rader: 1 919
Antal rätta rader: 2 085
(8,5% fler rätta rader än förväntat, men +/- 10% är fullt normalt).

Speltips
Mantorp V65
Avd 1: 5 Man of Steel
Avd 2: 1, 2, 5, 7, 8
Avd 3: 3, 5, 7, 8
Avd 4: 6. 8, 11, 13, 14
Avd 5: 5 Pearl Face
Avd 6: 2, 8

200 rader och kronor

Gårdagens hjälte
Anders Lindqvist låter hälsa att det är fel i ST:s sportdatasystem, han har inte tränat Toronto Love, men däremot förmedlat försäljningen till Sverige. Hans möderne är dessutom alldeles utomordentligt bra, ehuru det inte syns i den svenska stamboken.

Hästen själv, Toronto Love, höll sig till gångarten trav, och efter en resa i tredje ytter så spurtade han till fjärdeplatsen. Det var en helt OK insats.

Dagens hjälte
Dagens hjälte är Tom Jones. Inte sångaren, utan den nioårige valack som ägs och tränas av Jonas Olsson i Näsviken. Han är efter The Bad Boy och föddes upp av Bernt Vikström i Leksand. Det är rätt många som provat på att få honom att springa fort. Det började redan 2010 hos Hans Adler. Sedan kom han till Hans R Strömberg som fick honom att klara av premieloppet som tvååring. Därefter fick Åke Sundberg försöka och han kvalade in honom som treåring och började starta. Det blev bara några matlappar. Hans G Eriksson tog vid. Efter tre galopper på fyra starter såldes hästen till Maria Karelius som försökte sig på monté med honom. Det blev inte så många starter, utan istället kom han 2016 till Jonas Olsson som tävlat på kontinuerligt med honom.

Två gånger har Tom Jones knipit en andraplats, men väntar ännu efter 46  starter på segern. Kontot rymmer blygsamma 51 600kr. I senaste starten var hästen ute på V75 när Gävle körde extra-omgång under skärtorsdagen. Det slutade med galopp, men en upplevelse rikare för både häst och tränare. I kvällens sjätte lopp på Bollnäs skall han starta igen, och vi kan väl hoppas på en prisplacering i alla fall. Skulle det bli seger är rätt rad på V64 mycket svårfunnen.

Lämna en kommentar