Korta notiser per den 12:e November 2018

En obehaglig fråga
Allt fler banor ordnar på frivillig väg information om vilken sulky hästen skall springa med. De flesta tränare kryssar i den, och eftersom de tar sig tid att göra det får man väl utgå från att de har någon slags idé om vad det blir för vagn också, där i inskrivningen ett par timmar före loppet. Här skulle jag önska att banorna kanske också följde upp sin information i vinnarcirkeln efter loppet. Låt det bli lite pinsamt för de tränare som markerat vanlig vagn och kommer glidande i senaste modellen av svindyr bike med en häst som var 30 meter bättre än tidigare och vann enkelt. Det behöver inte vara böter och stupstock, bara en fråga om vad de egentligen menat, och hur bra det nya vagnvalet föll ut. Det ju hade uppenbarligen en viss betydelse…

Daniel Redéns framgångar
Jag skulle vilja lyfta fram Daniel Redén som ett fint exempel på hur framtidens tränare kommer få lov att agera. Det är inte helt olikt hur Stig H verkade när han var som störst, eller Stefan Hultman heller för den delen.

Jag tycker mig se redan vid en genomgång av hans träningslista och stammarna på hästarna där att de hästar som står i stallet är dem som man vill ha där. Hästar som kan hävda sig på den nivå man avser att tävla på. I Daniel Redéns fall handlar det om den högsta tänkbara nivån. Det är med den ambitionen hästar köpts in, avlats fram, tränats emot. Det är inte med ambitionen att det skall bli en hygglig snabbloppare på Eskilstuna som en häst hamnar i Daniel Redéns stall. Några blir det i alla fall, man kan inte lyckas med allt.

Det må vara så att han har hyggliga finansiella resurser bakom sig, men det finns det många andra som också har. Det han lyckas med är att använda dem till rätt sorts hästar, och sedan förvalta det man köpt. Sedan gäller det att träna upp dem och få dem att plocka fram all den kapacitet som finns i deras gener. Man lyckas inte alltid, men det är förmodligen en bättre strategi än att bara tacksamt ta emot vad som kommer till stallet.

Redéns träningslista innehåller 67 hästar. 25 av dem är tvååringar, 24 är ostartade. Där finns också 16 hästar med tillräckliga slantar på sig så att de tillhör gulddivisionen inom rikstoton. Tillsammans har hästarna på träningslistan sprungit in 116 miljoner, varav drygt 41 miljoner alltså i år. Bland de hästar som startat så snittar det inkörda på runt en miljon per häst. Och ändå är inte allt stolpe in. Han vann inte Prix d’Amerique, inte Olympiatravet eller Elitloppet. Inte VM-loppet, inte kriteriet eller derbyt, för att nämna några av de allra mest penningstinna loppen. Det finns lagerkransar kvar att vinna, prischeckar att kassera in.

Antonio Tabac
Antonio Tabac besegrade ett ganska namnkunnigt fält på holländska Wolvega igår. Spets och slut. Oskar Kylin Blom visade inga nerver när de mycket mer meriterade kuskarna och hästarna spände sina muskler, han visste vad han och hästen kunde. Det blev den sjätte segern i följd, och han har i år kutat in drygt 1,6 miljoner, så här långt. Kanske väcktes tanken på ett franskt äventyr i vinter nu?

Vardagslunk
Här i Sverige var Breeders Crown den sista stora söndagen, och den sista tävlingen för året som ”alla” kände sig mer eller mindre tvungna att åka till. Säsongsbanorna har gjort bokslut, det är väl några finaler kvar av lokala unghästserier och uppfödningslöpningen, men i övrigt kan travsverige nu pusta ut i en lite lugnare vardagslunk. Det är också behövligt, för det finns att göra en del annat också.

Amatörframgångar
Ingemar Hultqvist må ha amatörlicens, men vilka hästar han har. Igår var det dags för en amatörtränad häst från Umåker att slå av förra årets Hambletonianvinnare, årets sprintermästare och vinnare av kungapokalen. Selmer I.H. vägrade att slå av på sin spurt över upploppet, och efter granskning av uppförstorat målfoto stod det klart att det blev seger för Selmer, Ingemar, Umåker och Samu i Breeders Crown. 800 000kr var den segern värd, och det sitter nog fint för verksamhetens fortsatta utveckling mot kvalitativt fina hästar.

De amatörtränade hästarna tog ytterligare sex prisplaceringar på V75 igår, Ingemar Hultqvist stor för två av dem i det som måste varit en av hans bättre dagar på tävlingsbanan.

För övrigt anser jag att V75 bör starta 14:30 och gå i Sverige

1 tanke på “Korta notiser per den 12:e November 2018”

  1. Fast isf borde ju alla följas upp för då är det väl lika intressant att veta varför den som kryssat i jänkar sedan körde i vanlig. Hur stor påverkan vagntypen haft kan ju ingen veta utom möjligen om det gick att köra exakt samma lopp med ”vanlig” resp ”jänkar”.
    Är inte emot infon i sig men undrar om det verkligen är så klart vad som klassas som det ena eller andra? Från början var det väl amerikansktillverkade Spyder Ghost och Tornado, UFO och kanske någon/ett par till (har jag läst mig till). Men andra tillverkare sitter knappast still i båten – hur är det med t ex finska Customs ”jänkarvagnsmodell”, är det en vanlig eller jänkar? Borde ju komma fram modeller som blir hybrider av vanlig o jänkar. Eller kanske budgetvarianter som har vissa men inte alla egenskaper som de amerikanska modellerna. Frågan verkar inte så enkel som den diskuteras, tycker jag.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.