Från ång-TV till framtiden


Det har varit en del debatt om TV-kanaler som travet visas i, om tittarsiffror och lite om tider.

Låt oss börja bakifrån. Jag gillar inte senareläggningen av V75, den hamnar mitt i den heliga tid som familjen här hemma kallar för lördagsmys. Då det skall ätas något gott, tittas på TV, snaskas godis. Kanske har man gäster, kanske är man bortbjuden. Barnen accepterar inte att pappa tittar på trav då. Jag accepterar heller inte att travet får gå före min familj, så det blir oftast inte trav på lördagar längre. Jag nöjer mig med V4:an. Men av omsättningen att döma så är det fler spelare som spelar när tiderna för V75 har senarelagts. Det är bara att konstatera att det inte är jag som är normal. Jag kan leva med det.

ATG berättar stort och brett om hur många som ser deras sändningar. Jag konstaterar att det tidigare var fler som såg sju lopp på TV tidigare, än det är nu. De sammanlgda siffrorna för direktsändning + sammandrag var högre än de som ser det nu. Jag ser också att tittarsiffrorna för travet i TV, som ju kallas för succé, är överraskande låga. När nyheterna tar vid efter travet har tittarantalet nästan fördubblats. Och halv åtta när det är postkodmiljonären är tittarnatalet 150% högre än som såg på travet. I SVT har helgmålsringningen tio minuter innan travsändningen 150.000 fler tittare.

Två tredjedelar av trav-tittarna är 60+. Det är inte unikt, utan det är så TV-tittandet ser ut för i stort sett alla program i alla kanaler. De yngre generationerna tittar inte på TV-kanaler längre. När SVT visar ett program från en stor musikfestival, Bråvalla, så mäter man upp 0,0% tittare i åldersgruppen 15-24. De tittar på SVT Play istället. Kategorin 60+ dominerar också detta programs tittare, enligt MMS som utför mätningarna.

Och då är vi framme vid detta med kanaler. Spelar det något roll var man sänder travet? Ja, jag det är bra att ha en timme i TV4 istället för i en mindre tillgänglig kanal. Men den timmen får inte kosta riktigt vad som helst. Det är inte framtidens spelare som rekryteras via TV. Inte kommande hästägare, och knappast blivande aktiva. Att travet får flytta på sig för annan sport, eller i värsta fall några nöjesprogram, är bara att acceptera. När en hockeymatch i junior-VM mellan USA och Tjeckien drar tre gånger fler tittare än det direktsända travet i TV12 så förstår alla hur det är. Om jag vore boss skulle jag också flytta bort travet så fort jag hade något annat att sända.

Jag är övertygad om att ATG å det snaraste behöver satsa mer på att distribuera sina sändningar och information via internet. Inte bara på ATG.se utan använd hela batteriet med alla sociala medier. Man är läskigt anonym på Youtube, på Facebook och på Instagram. På Twitter har man i princip bara kundtjänst. Kik, Tumblr, Linkedin och Snapchat är helt okända begrepp för ATG och travet i stort. Man saknar närvaro på stora forum. Avdelningarna för trav, travlopp, travhästar etc. på Wikipedia är larvigt tunna. Det är kanske dags att börja skifta om från ång-TV till framtiden?

En reaktion på ”Från ång-TV till framtiden

Lämna en kommentar