Ett märkligt vägval


ATG har ordnat så att deras ombud nu kan sälja sina andelsspel på nätet via plattformen Tillsammans. Bara V75 alltså, men det är ett framsteg. Den dolda försäljningen på kredit, eller via betaltjänsten Swish kan nu försvinna. Det är en rätt så omfattande försäljning vid sidan av som sker, och det är väl en tidsfråga innan det blir skandaler med att det sålts för många andelar, system inte lämnats in etc. Därför är det bra att man ser till att mer spel hamnar inom ATG:s kontroll.

Det lite märkliga med det hela är sättet som ATG låter ombuden få sin provision. ATG tycker nämligen att de skall ha hela spelavdraget själva och inte lämna ett öre till ombuden. De ges istället valet att sätta sin egen provision mellan 2 – 15%, dock högst 150kr per andel. De pengarna tas från spelkassan! Det är med andra ord spelarna som står för ombudens provision, inte ATG.

Om jag fattat rätt så dräneras först spelkassan med ombudens provision, dvs har man tio andelar á 100kr, och 15% provision så finns det 850kr att spela för. 150/850 är i verkligheten 17,6% provision. Sedan får vi väl hoppas att ombuden inte spelar Boost också, då kan det bli ganska lite kvar att spela för.

Jag förstår om ombuden vill ha en större del av kakan än det man har på andelsspel via totomaten. Kunder som kommer in i en butik handlar ofta något mer. Godis, tidningar, tobak, fika eller andra spel. Här ges inte ombudet ens chansen att jaga in ett DD-spel eller en V4:a till de inledande loppen. Det kommer heller inte in några glada vinnare dagen efter som glatt investerar i ett V64-bolag eller V86-bolag. Jag ser det som självklart att ombuden vill ha mer betalt för den här typen av andelsspel, och när ATG vill behålla hela kakan själv så får spelarna betala. För ATG gäller det nu att sätta högsta fart med att utveckla plattformen Tillsammans så att man kan ha alla möjliga spelformer där som man idag har bolagsspel på hos ombuden. Annars kommer man tappa omsättningen som ombuden idag jagar in när andelsköparna omsätter sina vinster igen.

Många ombud ser det här som en chans att öka sin omsättning och försöka räta upp den brant sluttande kurvan. Samtidigt skall man vara medveten om att konkurrensen skärps mellan ombuden. Jag ser framför mig en kakafoni av sällan skådat slag när alla ATG:s 1800 ombud på lördagarna skall göra sig hörda via mail och på Facebook, Twitter, Instagram och andra sociala medier i syfte att sälja in sina system som konstruerats av den ena mer fantastiske spelaren efter den andre. För många mindre ombud kommer det här att vara spiken i kistan som får dem att ta ned ATG-skylten.

För spelare finns det anledning att se upp med det här upplägget. Först försvinner en hel del pengar i form av ombudens provision. Och för det som är kvar får man ett system som kan vara varvat många gånger. Finns det verkligen något spelvärde kvar? Om systemet dessutom görs av tipsters som är knutna till diverse betaltjänster, så har deras idéer dessutom spridits till alla som köpt tipsen. Det blir mycket intressant att se vilka ombud som verkligen över tiden lyckas prestera ett netto på sina spel med de här uppläggen. Och hur vågar betaltjänsterna och tidningarna låta sina medarbetare göra system hos ombuden? Om de lyckas med att sätta sjuan där med en häst som inte nämndes i det sålda materialet, kommer de betalande kunderna att vilja fortsätta köpa materialet då?

ATG har uppenbarligen förstått att när de inte kan öka omsättningen mer, så får man öka spelavdraget. Här har man ju till och med hittat en modell som rundar spelskatten man betalar till staten. Har man verkligen OK från staten att göra så här? På det hela taget har ATG här slagit in på en väg som man inte provat förr. Jag tycker inte att det känns som en särskilt bra väg. Vi får väl se vart den leder.

2 reaktioner på ”Ett märkligt vägval

  1. Lämnar också öppet mål för dolda provisioner för spelbutiken i någon form.
    Vem får provisionen ?
    HUR klart uttalat är provisionen i de olika butikerna.?
    Finns många tveksamheter i upplägget, den saken är klar.
    Speciellt som ATG med glädje skriver ett fruktansvärt uselt upplagt sponsoravtal
    med SHL, och istället låter kunderna betala butikernas provisioner ograverat.
    Utan kontroll.
    Luktar godwillförsämring i rasande takt.

  2. Beskrivet upplägg låter en smula ”annorlunda” vill jag påstå. Tråkigt att beskåda den väg ST/ATG har slagit in på.

Lämna en kommentar