En modern publikstatistik


Publikstatistiken för 2015 på landets travbanor har publicerats. Den visar att publiken i stort sett var samma som året innan. Drygt 1,2 miljoner människor har varit på trav. Det är bra. Varje människa som är på trav för att underhållas och ha trevligt innebär en tillgång för travsporten. Det skapar ambassadörer som berättar att de varit där och haft trevligt. De spenderar pengar som ger pengar i kassan för travsällskapen. De ger liv åt sporten. Tyvärr är dessa siffror ganska intetsägande, och i någon mån också överdrivna.

V75-dagar särredovisas, men egentligen skulle vi behöva plocka fram många fler siffror. Hur ser publiken under lunchtravet ut? Hur ser den ut på breddloppsdagarna som körs på förmiddagarna under helgerna? V65:orna på lördagskvällar, har de lockat någon publik? Vad betyder det för publiken om det är V64 eller att vara saxbana en vardagkväll? Söndagarna, hur ser det ut där. Publikstatistiken visar ingenting sådant utåt, ger inga bra siffror att benchmarka sig emot.

Publiken borde också delas in i flera kategorier:

  • Publik som betalar inträde för att komma in.
  • Publik som går in med årskort etc som de har betalat för.
  • Publik som går in utan separat entré, för att den ingår i ett evenemang de betalar för.
  • Publik som går in utan att betala entré för att de är sponsorer.
  • Publik som går in fritt för att de är hästägare.
  • Publik som går in fritt för att de är ombud eller arbetar inom ATG/ST.
  • Publik som går in fritt av andra skäl.
  • Övriga åskådare som är där för att tävla eller arbeta.
  • Tittare via ATG:s hemsida

Tydliga kategorier av besökare som det är lätt att identifiera och se hur de har betalat eller bidragit för att komma in. Det är viktigt att det inte blir en massa schablontal, utan att man faktiskt räknar efter hur mycket folk som kommer. Det är t.ex. så servicen till de aktiva kan göras bättre. Det är så man kan börja benchmarka, jämföra sig, mellan banorna. Få hjälp av dem som uppenbarligen är bra på en viss sorts evenemang. Det är också så man kan fundera över publik som inte kom. Alla de fribiljetter inom Rikstravet som inte löstes in, varför blev det så? Har man missat något väsentligt? Vilka frikort används inte? Vilka hästägare kommer inte och ser sin häst tävla? Vilka sponorer nyttjar inte sina platser? Det finns en del att jobba med om man följer upp bättre.

Det är också dags att ATG börjar berätta hur många strömmar med bild man levererar ut till sina spelare under en tävlingsdag. De är ju också publik, om än på distans. Kanske kan banorna maila ut erbjudanden till frekventa ATG Live-kunder i närområdet så att de kommer till banan istället?

 

Lämna en kommentar